Friday, January 25, 2013

lost??



Assalamualaikum...
hai, ada org tak?

ada tak org myinggah hari ni??

Alhamdulillah kalau ada... hihi...

"LOST?"

"SESAT?"

ermph.... 
yup..yup...

aku dah lama teringin sgt mnaip pasal entry ni...

bkn ingin mgongsi apa aku rs *boleh lah alo nak tau sikit<<

disini aku ingin mencerita crt yg separuh bnr..tp aku harap ia dpt iktibar... 
*knp separuh benar?<<< adalah... baca jer dulu :)

LOST...SESAT(in BM)....

aku yakin kat luar sana ramai yg mrasai apa itu kehilangan dan kesesatan dlm bentuk psikologi o fizikal...

dan, aku juga tak boleh elak... yg aku jg mgalami 'kehilangan' psikologi and fizikal.... 
*maaf...penulisan istilah ini tidak ditulis secara rujukan ilmiah drp buku psikologi...tp ia adalah pdgn aku*

dahulu...

aku tak pernah fhm kenapa org yg jarang2 ckp dgn aku dlm episod seharian aku.. blh dtg meet up me.. and sharing apa perasaan,pengalaman, and persoalan... aku jadi hairan sendiri... sebab, i afraid to judge ppl that entering my life suddenly...

and persoalan yg aku kerap dgr ialah... 
"apa konteks baik?"

p/s: aku bukan dlm kategori yg baik k... aku hanya mnusia biasa... yg sntiasa tlps mlakukn kesalahan juga... tp minta sgt dkt Dia... aku sntiasa sedar kesilapan aku... 

aku hairan sndiri...
knp ajukan pertanyaan kpd aku yg aku rs diri aku sm dlm klgn mereka....
kerana.. aku adalah org biasa yg tlalu biasa dlm melakukan kesilapan.... 

lost...

konteks baik tlalu subjektif kwn2..
definasi baik selalunya mengikut perspektif seseorg itu... apa pendapat dia ttg jwpn itu tletak pada diri sndri...
jd... suka aku ingatkan mereka... dan mpersoalkan mereka balik... 

"apa maksud baik itu sndr pada diri kau?"

maka... terdengarlah byk bentuk jwpn yg aku terima dan dgr...

antaranya...

~ baik itu mletakkan diri jauh drp gejala tak sihat...
~ baik ialah jadi anak yg baik...
~ baik ialah tak pernah aniayai org...
~ baik ialah sentiasa mnolong org dan tidak bprasangka...
~ baik ialah tahu mbezakan perkara buruk dan baik sebelum bertindak...

dan 'baik' adalah.... blablablablabla...........

tp...

bg aku... definasi 'baik' yg paling bagus ialah...
sentiasa memperbaiki diri mjadi lebih baik drp sebelum ni... dgn tekad bersungguh2.... mengelakkan perkara yg blh mbawa perkara yg merugikan diri sndiri utk masa depan... dan sentiasa berada dlm jalan yg Allah sukai... iaitu mengamalkan konsep amar maaruf nahi mungkar... 

dlm usaha baik itu..
kita ajak sekali org keliling kita kpd kebaikkan..
jangkitkn penyakit 'baik' itu dlm kalangan kenalan kita~
dan sentiasa muhasabah diri, saling memaafkan dan bantu mbantu...

ini full konteks 'baik' bg aku...


tak dinafikan...
kita selalu shj mempunyai peluang tgelincir drp mpercayai diri sndr...
kita selalu tergelincir and mbuang keyakinan drp diri sndr...
krn ada faktor negatif yg masih tersisa...

lost...

ia buat kita goyah...
ia buat kita lemah...

tp tau tak...

lost tuh sbnrnya kayu pengukur tahap kekuatan fizikal and dalaman kita...
kita tak kan tau kita ni mmpu achieve kekuatan fizikal kita sampai tahap mana kalau tak terjatuh atau merasai kesakitan...
kita takkan tau kekutan dalaman kita kalau kita sentiasa berada dlm keadaan yg selamat tanpa dihentam or dikritik...
kita takkan pernah dewasa kalau tak benarkan diri sendiri mlakukan sesuatu yg luar biasa...
sebab manusia mpunyai kesuaian cara utk mjadikan apa jua rasa sakit itu sbgai 'kekuatan'~

in thermodynamic 1st law said, energy cannot be created and conserved..

begitu juga masalah...
masalah tak blh created n conserved..

*eh, bkn kita ni pembuat masalah yg pro ker...? hahhaha
yap... dulu pun aku berfikiran macam ni...
tapi... cuba korg renung ayat al-Baqarah 2: 286

ayat ni kata... kita takkan dibebani sesuatu ujian itu luar drp kemampuan kita sendiri...
maksudnya...Allah dah janji dgn kita, setiap manusia itu akan diuji mengikut kemampuan kita... jadi.. semua ujian ini dtg drp Allah.. Dia nak lihat sejauh mana kita yakin dgn pertolonganNya.. dan sejauh mana kita mmpu mencari potensi diri kita sendiri...

betul tak kalo aku kata...
kita jadi kuat kerana masalah2 yg pernah datang..?

betul tak aku kata ...
kita jadi tabah kerana kita pernah melalui rasa sakit...

betul tak??

kalo salah... sila bg pandangan anda...

p/s: fyi, ayat al-Baqarah, 2:286 ni ayat kekuatan motivasi internal aku.. aku yakin Allah selalu menemani aku dlm setiap kesusahan yg aku hadapi...insyaAllah.. amin ya Rabb~

nak cerita sedikit...

contoh paling dekat...
as a student... kita selalu hilang punca visi dan misi apabila dtg sesuatu yg tak tduga yg mgugat kekuatan kita... punca dia sng jer... *sebab aku mgalaminya sendiri...*
puncanya selalu dtg dgn percaturan masa yg kita perjudikan...
kita hilangkan masa2 bharga kita dgn bnd yg mmpu mbuatkan kita lagha...
*tak payahlah aku ckp apa perkara tu...


apa?
nak aku gtau...?

aduimak...
FB,Twiter,WhatsUp,BBM... gadjet... muvies,berjmba n etc... <<< direct sebab aku bg~ hoho.. blh buat penambahan list yg bersesuaian kalo korg nak~ :)
.
*aku bkn baik sgt... dan aku juga terlayan dgn semua benda ni and selalu hanyut... so penulisan aku mmg mhentam diri sndr bebanding diri readers yg aku hormati~ jgn heart feeling~ plssssssssss~ 

ok berbalik dlm perbincangan lost..
*slps bbrp hujah yg mnurut pandangan sndr..

kita jgn sesekali biarkan gagal merajai rs utk jd loser...
jgn biarkan diri kita lemah...
jgn biarkan internal spirit warrior kita -ve value sampai kerak bumi...

JANGAN!!

pls...

kita diuji..
sebab Allah kenal kekuatan kita apa... sebab Dia pencipta kita... 
Dia cipta kita dr hujung rambut sampai hujung kaki dgn sebaik2 kejadian...

dan ingatlah...
Allah menjanji satu kenaikkan darjat keimanan kalau kita melepasi segala ujian itu dgn tabah..

yakini Dia...
Pembantu terhebat kita....

kerana.. Dia pesan kat kita...

Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat
[al-Ikhlas, 112: 2]

ingat!

Allah Hebat...
krn Dia tak menganiayai usaha kita..
Dia tak pernah menyakiti kita melainkan nak mjadikan kita insan thebat...

sabar adalah ubat segala kesakitan...
sabar adalah bukti iman seseorg thadap takdir/dugaanNya...

krn, sabar itu separuh drp iman~

senyumlah dgn hebat..
sebab Allah yg Terhebat... rasai kasih sayangnya...
kerana Dia adalah Guru kita paling Baik~

Senyumlah dgn Hebat...
kerana... InsyaAllah semua akan baik2 sahaja...

yakini...
dan sabar...

:)

hermmm~
tlalu byk aku mbebel...
hahaha.. maaf kalau bhs sy tak indah..maaf kalau bahasa sy kasar... 

saya hy buat refleksi apa sy rasa..
sy hy buat rumusan thadap rs mendapat kemanisan mendapat pertolongan dariNya...

Allahu... Kau mmg sentiasa TERHEBAT..
terima kasih atas segala nikmat dan kurniaan yg Kau anugerahi..
terima kasih atas segalanya... terimakasih!

#Alhamdulillah~

kawan2.. ayuh...
amalkan 3 konsep ni kalau terlupa...

USAHA, DOA, TAWAKAL...

insyaAllah...

terimakasih kerana mbaca..
*maaf jk contengan ini byk cacat drp baiknya...
*mohon teguran yg ikhlas uk mendidik dan dikongsi...


assalamualaikum~

p/s: separuh drp crt bnr? <<< ia separuh benar sebab aku tak mau berkongsi kepayahku apa... cukuplah apa aku kongsi knp aku kuat... sebab aku yakin... masing2 ada kisah sendiri kenapa kita 'LOST'....


ikhlas...
Aryanti Yaacob..

~insan yg ingin menjadi motivator tp xdpt... hihi..

pesanan penaja:
JADILAH ORANG TERHEBAT UTK DIRI KAMU..KERANA TIADA SESIAPA YG LEBIH HEBAT DRP KAMU DLM MENGENALI KEKUATAN DIRI SENDIRI~







No comments:

Post a Comment