Sunday, July 14, 2013

Sedekah + Quran

Assalamualaikum.


lps subuh selalunya menjadi waktu muahasabah bagi aku kala aku jadi perantau.
lps waktu subuh aku selalu termenung utk menunggu matahari mlabuhkan cahayanya di bumi perantauan aku ini. Alhamdulillah tanah perantauan aku masih lagi bumi Shah Alam.

Alhamdulillah~

waktu lepas subuh tak baik tidur balik sebab Nabi tak suka. jadi aku cuba bersungguh2 didik diri aku tak 'collapse' diri aku balik lepas bnr2 subuh... terasa Nabi mcm taknak kawan aku... jadi kalo tertidur lajak... aku akan termenung. sedih sebab tak mampu lawan nafsu. :)

ok..

jum cuba baca pengongsian aku...

aku teringat kata-kata ayah;

"harta itu bkn milik kita. guna sehabis baik. ia bukan utk digenggam. ia bukan dibiarkan selonggok. apalah sgt duit dan harta berbanding kasih sayang?"

hurm..

harta.

apa sgt harta yg aku ada?

yg ada pun duit PTPTN. alhamdulillah masih ada lg berbaki.

setakat ni aku selalu pujuk diri aku kalau sedih atau gembira ringankan tgn sedekah.
memberi kemanisan kpd org lain. memberi peluang kepada org merasai nikmatNya yg mungkin merekatidak mampu merasai dgn usaha sendiri...

istilah situasi ini ialah sedekah.

sedekah adalah cara paling mudah utk meningkatkan saham akhirat.
sebab sedekah guna konsep Multi Level Marketing, MLM.
sekali kita labur ia akan bergerak macam air... kita selalu dpt % kita. masuk terus dalam akaun kita.

:)

subhanaAllah.

syarat ia satu je...
iaitu IKHLAS..

byk manfaat sedekah ini.

antara yg menjadi motivasi aku utk jadikan sedekah sebagai habit aku ialah;

"sekali kita sedekah. kita akan dapat imbuhannya 10x ganda."

apalah sgt harta yg kita pegang kat dunia ni.
semua akan akan jadi debu.
harta dunia kalo digenggam sgt akan pengarui jadi hamba yg menyombong.
dan org yg sombong adalah golongan org2 yg rugi. Allah tak suka. bahkan Allah campak golongan ini ke dalam Jahim. ada dalam ayat Quran. apa jua tertera kat Quran adalah janji2 Allah.


nauzubillah.

harap kita tak termasuk dalam golongan ini. amin.

kawan2.
yg seiktikad dgn ku..

aku seru.
bacalah Quran.
jadikanlah ia habit kita.

sehari sekali 1page pun jadilah.
sehari pandang2, jeling2 kat Quran.
kalau tak terlintas nak amik n baca.... kutuk diri sndr...

kutuk yg sekutuknya krn malas nak memBACA....

sebab apabila kita putus nafas kelak.
kita akan termasuk dalam golongan yg rugi kalau tak didik diri kita.

jangan jadikan diri kita rugi.

nauzubillah.

byk perumpamaan betapa manisnya org yg mengamalkan Quran. secara konsisten..
antara Quote yg jadi favourite ialah;

"AYAT Quran itu ada penjaga bg hati2 yg baik. ia diibaratkan air sungai yg mengalir. pembersih hati yg kotor dan tidak tenang. apabila dibaca berulang-ulang maksudnya kita cuba membersihkan hati kita. dahulu hati jahil. tapi sekarang asyik sedar jer... inshaAllah..."

bacalah.
bacalah dgn lidah yg ringan.

bacalah.
pujuklah hati agar menjadi tenang.

bacalah.
sebab Allah suka.


sekali kita pujuk diri kita buat kebaikkan..
itu bermakna kita dlm proses jihad.
kita berjihad melawan nafsu diri yg membawa kita kpd kerugia...

inshaAllah..

moga ada keberkatan..

:)







No comments:

Post a Comment