Saturday, August 4, 2012

Muhasabah diri~



SELAMAT MEMBACA. KAWAN! KOPIPES dr page Dato VC UiTM Uhu.



salam.. sahabat semua..

for those yg tengok result n whatever pun result korg...

TAHNIAH kerana result itu adalah usaha kalian berkat dorongan parents, lecturer dan kawan2..

buat renungan bersama.. =)

1. kenapa aku tak dapat DEKAN?

Allah tangguhkan dulu dekan kita kat dunia mungkin sbb nak bagi dekan di akhirat nanti.. =) Barangkali, mungkin dengan result DEKAN yang kita dapat ni kita semakin bongkak dan lupa nak sujud patuh sembahTuhan.. (nauzubillahminzalik) jadi, Allah masih nak kita ni jadi hamba yg patuh dan taat pd DIA sebab tu DIA tangguhkan dulu dekan kita.. n most important thing.. Allah nak kita dapatkan AD DEEN LIST dulu kot.. Baru DIA kasih DEAN LIST.. =)


2. Kenapa aku failed paper ni! =(

Pernah dengar kan? orang yang berjaya, mesti mengharungi kegagalan dulu, I've experienced it before. and trust me. Korang akan lebih apprecciate apa yg korang ada lepas ni.. lagi sungguh2! nak belajar n of course la kan.. nak struggle habisan tu dapatkan A+ for paper yg korang failed tu.. don't worry guys.. Bukankah Allah mengatur yg terbaik dalam hidup kita, so, from that, DIA tahu, hanya dengan merasa sakitnya kegagalan je yg mampu membuat kita bangkit kembali.. dan yang pastinya, Allah nak kita jadi orang yang BERJAYA! It's takes time..I know.. ambillah sebanyak manapun, masa kalian.. but trust me, hidup mesti diteruskan.. this is not the end of the world.. so, just keep on moving with all ur heart on the right path! Selak surah Al Baqarah ayat 216 dan 286...hadam dengan mata hati.. =)


3. Pointer aku rendah aku boleh dapat lebih ni.. =(

Lulus sume tapi pointer rendah.. inilah juga ada kaitannya dengan yg nbr dua.. Allah suruh kita belajar bersyukur.. Manusia,klo dapat sedikit nak banyak.. klo dpt 2.** nak 3**.. sedangkan usaha kita mmg usaha org yg dapat 2** pointer kan..kita renung balik, kita study last minute, 2 hari sebelum exam baru bukak.. past year pun baru nak jumpa.. sedangkan, nak keja nak bjaya bukan makan masa 2.3 hari jek... (dush! tepat kena muka saya sendiri) hurm.. apapun berlapang dada terima segalanya dan bersyukurlah dengan nikmat ujian yg Allah berikan.. Allah mengetahui apa yg terbaik untuk kita.. =)

laslty, jom kita muhasabah kembali.


yang dapat dekan- JANGAN LUPA TUHAN..

yang tak dapat dekan - JANGAN BURUK SANGKA PADA TUHAN

yang gagal paper - JANGAN SALAHKAN TUHAN..

yang pointer rendah - JANGAN ALPA DENGAN TUHAN...


Sahabat2 yg saya sayangi sekalian,

trust me!

Di atas sana Allah sedang mengatur yg terbaik untuk hamba2NYA...

Siapa HAMBA2NYA?

Cer tengok diri..

YES, KITALAH HAMBANYA...

Kita da berusaha, tugas menentukan bukan kita, jadi tak perlu kecewa andai takdir tak selalu berpihak pada kita, itulah resam kehidupan.. nak jadi HEBAT kena ada HENTAKAN KASIH SAYANG dari TUHAN..

Agar kelak da berjaya masih ingat tuk sujud penuh kehambaan pada DIA pemilik sekalian...


Lookin forward to second year school of law..


"Allahumma robbi yassir wala tu'assir.
Rabbi tammim bilkhoir.
Birokhmatikaya Arhamarrohimin."

bait2 ini buat diri, juga buat sahabat2 yg dikasihi kerana Allah sekalian..

salam jumaat~~

jom hayati kisah surah Al Kahfi~

dan yg penting.. sujud syukur atas apa saja result kita...



LAW IS HARD..
BUT GIVING UP IS NOT AN OPTION =)

No comments:

Post a Comment