Tuesday, October 30, 2012

masak2 lagi... BEGEDIL

Asslamualaikum....

:)

harap kalian sihat hendakNya... insyaAllah~

hahha... ni aku nak share slh satu menu dr Jawa...
*asal usulnya jawa*

nota kaki:::: aku bgga jd budak jawa.. :)

BEGEDIL....

herm.. kisahnya mcm ni... aku nak crt guane aku leh tlintas nk blajar sndr wat begedil hmade...

aku blajar mkn begedil masa Mina blnja aku lps abs tuisyen kls.. tp masa tu aku tak brp suka.. sebb aku ni susah nak blend menu baru dgn saliva aku.. take time...

pastu.. dah tak mkn... lama gila smpi aku masuk u...
medan selera kat Dataran Cendikia, DC tu suma lauk dr Pelembang and Thai...
adk-beradik kuew tiau kungfu... lauk jawa... n tomyam semedang.. kalo ada gulai kari o lemak sume bkn pure dr resipi origin place... so cerewet...

so aku ni ada kwn jawa tau... dia yg pgil mood begedil aku... suka lak mkn begedil bila jumpa tekstur mknn yg suai... tp syg seribu kali syg.. kandungan monosodium glutamate, MSG a.k.a 'pak aji' tlalu byk... dan kesian lak kat aku... sbb aku ni dah mcm detector MSG ni.. asal dia ada jer... aku pening kepala tak leh wat pape... kepala keneneng n jam terus takleh wat keje skolah........ :(

pernah sekali whole day aq mlempeng pasal kepala berat sgt.......... :(
*elergik MSG*

tu pasal aku tekad blajar masak apa yg aku suka makan.. example begedil...soto... sambal, sotong goreng tepung n etc2 dgn pmantauan my mum... cik Senah... hihi.. thx mak! :)

nota kaki: mak cukup setia teman aq memporak-perandakan dapur.. :)

ni rupa begedil hasil air tgn kuku aku.. hahhaha...
"bismillah... selamat makan korg"

cara wat.. senang je... Googe-ing je...
so aku amik resepi basic dia.. sume resipi suh aku gaul dgn MSG... tolong lah... ergh... aku masak tak guna MSG sedap jer....!!! penipuan besar-besaran tul...<<<< huhu...

aku eliminate gaul dgn MSG... aku amik main ingredient n start my work...

>>> 3 biji kentang besar..
>>> 2 biji bawang besar yg dikisar..
>>> daun bwg n daun sup... racik halus...
>>> daging yg dikisar... lagi manis wat sendiri part daging ni... sbb kdg2 org wat guna burge Ramlee j..
>>> bunga pala 6-7 biji... 
>>> telur, ermm amik putih telur j...
>>> garam cukup rasa... *nak kasi garam ni sng masuk kat adunan.. guna garam halus o gaul j dgn daging nnt..
>>> 2 sudu bsr lada hitam ditumbuk halus *rasa dia lg naik kalo tumbuk tp kalo nk guna siap kisar pun takper*


kentang ni.. lps kupas potong ler mcm gaya pun... sebb tak kesah... nnt korg lenyekkan ilang jg rupa dia..


goreng dgn api yg besar...


cukup warna ala2 gini angkat dia n tos minyak...


ni mak kata tak halus lagi... tp aku menjawab...
"alah, masuk perut hilang juga.."<<< hahahhaha...


telur putih...
*taruk garam sikit then kacau dia... sikit j tau garam tu... hujung jari*


lenyekkan kentang yg dah goreng td bersama lada hitam..
*jgn taruk lada hitam tu suma kat kentang ni.. letak separuh kat daging cincang t...supaya rasa 'masuk'*


pastu.. wat lah bulat.. or bentuk2 yg mengikut kreativiti korg...
*masuk perut t hilang jg bentuk dia...*

dah siap sume ni...

celup bebola ni... kat dlm telur putih tadi then goreng dgn dgn api yg besar..
hati2.. sbb takut nnt dia pecah... :)


pesanan penaja:
~ telur putih tuh mcm penebat.. kasi dia kekal dlm bentuk dia.. kalo tak celup dgn telur putih.. nnt dia pecah... so takder bntuk lah t begedil korg..
~ knp perlu goreng bukan rebus kentang tuh???<<< sbb nnt sng nak bntukkan begedil..sebab tak lembik... :)
~ aku ty mak..leh tak guna keledek..mak jawab boleh... :)

ok... selamat mencuba....

senang gila.. percayalah... 

wassalam...






No comments:

Post a Comment