Friday, October 26, 2012

mid-Sem 3 begin..

Assalamualaikum...

wah...
pejam celik.. pejam celik.. dah berlalu pun 7 mggu utk sem. 3 ni...
berlalu dgn pantas and.. macam2 dah berlaku.... :)
baik yg manis mahupun yg sebaliknya...

tapi bersyukur... semua peristiwa itu mendewasakan aku..
alhamdulillah.. terimakasih Rabb... krn mngajarku n mlatihku mjadi dewasa.. insyaAllah...

herm...

macam mana nak cerita ekh...

ok..

mcm biasa.. i bg tarikh2 7mggu lepas yg tkesan dlm hidup ini... :)

9 Sept ~ Check in rumah sewa
10 Sept ~ lecture Semester 3 begin.
15-17 Sept ~ Home Sweet Home
22 Sept ~ Merayau sorang-sorang dgn Bas Saranas. *kikikiki*
28 Sept ~ FENU
29 Sept ~ Qiamulail Perdana
12-14Okt ~ Program: Leaders Action and Decission (LEAD), Tmn. Kem Herba Hulu Langat Selangor. [PMH]
18Okt ~ my 1st iftar together.. :)
23Okt ~ my 1st travel with Komuter alone...<<
24Okt ~ Cuti Raya Aidil Adha Mid-Semester Break ;-)

ok... dlm byk2 program kat ats... den nak crt yg part LEAD...
yap... Kem Lead...

subhanaAllah..
kem ni kem yg mengjar kita mengaplikasikan perihal agama yg basic dr kita bgkit tido sampai nak letak kepala kat bantal tuk lelap...

aku terharu sgt pasal dijemput oleh Allah utk merasai kem spt ini..
terasa diri amat kerdil... terasa penuh kejahilan yg tak pernah2 sedar...

terimakasih Allah.. krn temukan aku dgn kwn2 yg mcari dan mengajar aku erti ukhwah n damai dlm menelusuri agamamu...

kawan2...
syahadat itu tanggungjawab.. ia bukan hy utk diperolehi mlalui keturunan.. tp ia amanah kpd kita utk terus menjadi daie myampaikan risalah2 kpd sesiapa shj saudara2 kita dimuka bumi ni...

manusia ni 'ansi'... selalu pelupa... kita kene pakat2 rapat bahu saling mperingati ttg sesuatu yg telah kita lupa...
jgn mudah rasa lelah myampaikan amanah Allah.. biar sedikit.. tp istiqomah... insyaAllah..

cop!
aku ni bukan dlm kategori yg baik dan alim.. tp aku ni sedang berusaha mencari sisi2 yg baik dlm diari hidup aku...
dah penat rasa otai... cukuplah hidup2 aku yg lampau... itu diari aku...
sampai nak tsangkut dlm rutin 3K.. <<< istilah tuk mahasiswa..

3K= Kuliah, Katil, Kafe...

hy kejar gulungan sijil Degree..
degree itu insyaAllah dpt... makanan rohani kita takkan taknak repair.. takkan nak guna stok ilmu kat sekolah menengah tuh... takkan agama kita setakat tu je kita nak blajar ttg ilmu agama kita...

jgn kawan2...
kita ni byk tanggungjawab... byk yg kene cari dlm memastikan keredhaan Allah itu sentiasa mengiringi kita dlm menjalani hidup hari2..

bukan nak kata amal aku dah cukup baik...
tp hy nak berkongsi ttg apa aku rasa.. ttg muahasabah diri mengenai cara2 kita mdekatkan diri kita dgn Pencipta kita....

sebab.. kdgkala hati ini rindu...
tp tak pernah tau rindu kat saper.. nak kata pada manusia.. hati aku kosong...

tu pasal aku cr sesuatu yg hakiki.. iaitu Allah..

nk jd plajar bkn senang..seumur hidup ini akan digunakan utk jadi pelajar..
tp cube kita letak diri kita.. kita ni pelajar bgimana... <<<< jwpn ni aku masih pikir...

jadi hamba Allah ni kene byk pengorbanan.. bukan stakat fhm je yg kita ni Islam.. tp.. benarkah kita ni mmpu jadi penggerak Islam nnt... <<< soalan ni dicampakkan kat aku... tp aku masih belum ada jwpn... moga2 kita ni.. jd dlm klgn yg memperolehi rahmat dan pelindungan drp Allah...

entahlah.. tlalu byk ilmu yg kini dangkal sbnrnya...

masyarakat kita ni.. tlalu byk yg pincang... realitinya yg pincang tu gol. remaja2 dlm range umur kita...

kalo pk jauh sikit... nk ker nnt masa dpn kita ni pincang jg... mmpu ke kita ni slmt n damai lg...

ini stigma kita.. kita selalu kjr yg kita nmpk.. tp lupa sesuatu yg mgkin akn byk efek kat diri kita sndr kelak... nauzubillah.. moga2 yg efek kat kita semua ni.. perkara yg baik2 aja.........

kita ni bakal penggerak masa depan yg agak mcabar kelak... herm... <<< renungan...


ok kawan...

drp aku tepukan otak korg dgn ayt aku ni...

aku nak amik kesempatan ucap selamat hari raya aidil adha...
dan sepotong harapan besar...

>>>moga kelak kita mmpu berkorban utk agama kita.. bangsa kita dan keluarga kita...
>>>moga kelak.. kita mampu jd anak yg mbalas jasa org2 yg telah tolak kita mjadi insan berjaya terutamnya ibubapa kita...
>>>moga kelak... kita mampu jadi insan yg berbakti dan termasuk dlm golongan2 yg boleh terbilang...
>>>dan moga kelak.. Allah sentiasa menemani hari kita dlm pengurusan hal2 kita...

insyaAllah.. amin ya Rabb~

No comments:

Post a Comment