Sunday, September 18, 2011

saya bergelar siswi....

assalamualaikum utk sekian kalinya.......................

mulai mggu ni dah masuk 3 mggu aku bgelar siswi di sini...di UiTM, Syah Alam... sedikit sebanyak rase bangga itu mula bputik mhiasi diri ini krn mjadi salah sorg anak bgsa yg bertuah di tanah air sendiri yg masih bdaulat dan bumi yg masih lagi diberkati Allah... (insyaallah....)

so, overall in past 3 weeks....
so enjoyed lah...hahha..kawan baru n environment baru...n bilik baru...

ok lah..belum aku citer lebih lanjut... (mood mnaip dah ditarik oleh perasaan penat yg mberat di pundakku)... meh aku story skit mggu orientasi atau utk warga UiTM lebih dikenali sbg Minggu Destini Siswa (MDS)...
mase bermulanya aku nak masuk ke alam ini...stat dlm pukul 3.00pagi bersamaan 6Sept2011... (amik ko, awal gila ayah aku nak campak aku masuk U...org lain sedap bdengkur kot...) hahhaha...mmg ngantok gila lah...tp perasaan ngantok tuh hilang bersama rase gemuruh... perjalanan yg memakan mase lebih kurang 2jam setengah tiba jua di pintu masuk utama UiTM  Syah Alam...mase tuh sampai ngam2 org bang azan subuh....huhuhu....
*alhamdulillah tak sesat*

mase sampai kat dataran kawad tuh...hanya ada 3 kreta ajer....dan suma dr jauh.... Mersing, Ipoh dan  JB...
huhuh...dgrnya mereka sesat..kata ayah lah...


ni dah lebih kul 7 mase gambar ni aku mik....huhuh...gayat juga tgk area besar gni...pastu, kami adalah pendaftar antara yg terawal naik bas dan amik kinci bilik....pastu lepak jer dlm bilik aku..dalm lebih 2 jam..bersama roomate aku dr Ipoh,Perak.... bkenalan gitu gni...ayah aku lak sibuk kemas barang2 aku...haish... *malu lelaki kemas barang perempuan*

borak2 punya borak...sampai tak tau nak cakap apa...kami (mak-aku-ayah) pun berangkat nak balik ke park kete/dataran kawad..kat cni lah...sekali lagi amanat wajib diulang sekali lagi ke telinga aku..meresap dlm diri...huhuh...sambil makan nasi...terase susah skit nak menelan....huhuhuh.. 

selepas ucap "terima kasih", "jaga diri", salam tambah peluk...

maka ayah dan mak pon betul2 pulang ke rumah..ke syurga dunia kami....hehehhe...
*dah mula dah babak sayat dlm hati.*

5 hari MDS...mmg penat...
lawak gila...aku ada terskip gosok gigi dan cuci muka pasal tergesa2...
dan terlajak bangun lambat 1 jam.... *nasib tak kena tggl....*
mase terlambat bgn ni...mmg cuak gila lah..yerlah, aku ni kan dlm kategori list budak baik (boleh lah)...suka sgt rigid dgn mase...dah terlajak bgn mase tuh...punya lah gelabah...sebab jam aku lgsung tak bunyi..begitu juga roomate aku...kami mmg tidur mati tahap tak sedar....aku mmg mcm nak ngis jer lah...pasal takut kena marah dgn Pemimpin Mahasiswa (PM)...hahahha....tp rerupanya, Allah tuh punyalah dia nak tunjukkan dia syg hambaNya...maka, time aku nak 'banjir' tuh.... jiran sebelah ketuk pintu...(ngam2 mase lepas lipat sejadah)....mereka ketok pintu dan gtau ktorg yg mereka pon terlajak tidur....huhuhu....
dan kami bcadang turun bawah senyap...masuk kat org org ramai mase sarapan kul 630am...

dan lagi sekali, Allah tuh Maha Segalanya....kami selamat...dan terkejut dgn berita yg lagi havoc di pagi yg penat tu...pasal ada jer dlm kalangan kami bangun pukul 800pagi!!!! huhuhu... dorg terus dpt show free cash time pagi tuh...(bersyukur aku dlm hati mmg tak terkira)

p/s: "kalau anda rase diri anda kurang bernasib baik...bersyukurlah...krn akan ada punya org yg lebih kurang bnasib baik"

then...berita besar lagi mase MDS.....
aku tak semena...telah mcabar diri aku dlm kalangan 586 pelajar Kolej Melati volenteer jadi 'cheer leader' bg kolej...memula tuh...kalut juga, 'kenapa lah aku ni pergi gatal tangan suggest diri sendiri kat PM....hahahha....

tp niat aku baik...niat aku kudus...
satu jer aku nak utk perkara ni...aku tgh mcabar kmampuan diri aku bercakap dpn khalayak...dan alhamdulillah....aku mampu sudah...hahahha...mmg lawak lah kan...gaya aku 1st time bdiri mase 586x2 pasang mata tgk aku...mgigil kepala lutut sehingga aku tak sedar aku terundur diri ke belakang...tp langkah aku terhenti bila kakak PM pegang belakang aku....huhuhuh...reaksi spontan bha!!! terkejut tgk org begitu ramai...selalunya jadi org memerhati jer....tapi bila dah dihulurkan mikrofon...automatik jer....rase gemuruh tuh 'blah'!!! sampai kakak PM stopkan aku... *tak banyak maner pon aku bebel mase tuh*

p/s: "pecah rekod diri sendiri sebelum pecah rekod org lain"

lepas jadi leader utk hari tuh... mula lah scene org senyum kat aku...tp aku tak kenal.. adalah org duk sebelah aku...dan kata.... "KMJ-ian ker??"... natijahnya...org kenal aku...org cam aku...tp aku tak kenal mereka...senario yg biase... ****maaf sgt, saya mmg ada masalah nak egat/cam rupa org...tak pasal2 bila gerak sendiri tuh... 'hei kamu...nnt kita cheers kolej Jati n 'boom yg lain tau...'....aku just angguk dan senyum...

sebab...mmg gila nak jerit dan bg command kat dewan yg besar gedabak!!!

hilang sore tak lah...cume cabaran nk jerit tuh...aku kot cammand yg paling lantang!!! sampai org kata.... 'whoooooooooooooooooooooooooooooooooooo???'.... command utk cheers jer ada berbelas...malas aku nak ingat...huhuhu..so nnt aku scan kasi masuk sini yerk....sabar!!!

antara 4 Kolej gurl lain...aku paling kuat command...
lotaran mmg dr ats sampai bawah....

then.... lepas sesi 'cheers-mengcheers'....org yg sempat duk sebelah aku...amik kesempatan tanya....gane aku leh buat punya kuat sore... satu perkataan jer aku jawab... "natural"...dulu kat sekolah...aku pernah jerit kat budak yg kem...suh bgn subuh....tak pasal2 4 tingkat blok tuh...jadi lipas kudung....mase ni lah aku tau potensi aku mjerit............................... (jgn risau...aku tak suka mjerit dlm diari harian aku...malah aku benci org yg mjerit...)

habis dah benda myeronokkan mase MDS....maka beralihlah aku ke transisi ke hari nak stat kuliah...mase ni...mase yg merapu bg aku....tah maner dtgnya perasaan takut yg selamba derk jer susup-sasap dlm diri aku....mmg 'banjir!!!!'....semua org aku cari...Indah...Angah.... mmg mgsa tragedi mase ni...mase tuh angah dtg...mmg bahu beliau jadi mgsa....hahhahaha

tuh jer lah phabisan MDS aku...

mggu pertama perkuliahan...
sesat...bukit...tangga....penat...sesat lagi...n rotating selama 5 hari....hahahha...
paling lambat sampai kelas setakat ni...lambat 30 min...pasal nak cari kuliah jer....
***expecting kuliah adalah bilik besar...tp kali ni tak    :(

kelas pertama utk 5 hari awal...kelas baru ialah plastik....mmg plastik abis...
yg lain...bese2 jer....organic chem...statistik..calculus...bel....n hhuhuh

kawan baru...lum lagi melebihi 15 org...klsmte hanya ada 8 org utk batch kali ni....


ok sekian....da lama gila aku kat page ni....

wassalam...


4 comments: