Friday, October 28, 2011

~erm~

assalamualaikum...

aloha kalian... *kalo ada yg mbaca...kalo takder pon..aku tau akan ada yg mbace*

ok... genap seminggu lagi aku bnafas di atas tanah UiTM Syah Alam ni...
and totally, mggu ni ada mggu yg sakit pasal kena pujuk hati setiap 12jam bhw hy tepat pada 3hb Nov shj aku boleh balik dan terasa bebas sedikit dr kurungan beban belajar n jadual n etc...

setakat ni...aku da mik dua test... Organic Chem. and Applied Math. for Tech.
overall...aku bsyukur amat...urusan  aku utk mjawab soalan itu dipermudahkan..dan konsep soalan pulak tak lari apa yg aku study...bsyukur amat...sampai saat ini...
herm...

ckp pasal test...
aku ada tlintas satu perkara...
ni pasal kita...kita yg masih belajar..
yg memegang mandat utk menjadi seorg khalifah di bumi Allah kelak yg berbakti...

malam tadi...
selepas mjalani program Mentor Mentee(MM) di surau...di bawah kelolaan K.Mai...
aku diingatkan ttg satu ayat...
ayat K.Mai...cukup simple...tapi ia wat aku terpikir....
ayatnya ialah~

"Kita ni, bila bergelar pelajar...kita jgn sesekali jadi hamba exam"

at first bila dgr ayat ni...aku agak blur jap...
lambat scan maksud ayt eh...

tp bila dah diterangkan...
dan bila fhm...
aku tergerak tgn nak mnaip kat cni pula...

maksud ayt K.Mai ni...sebenarnya gini...
(aku cube describe ekh sama2 kita mengingati diri kita ttg niat belajar...insyaAllah~)
kita ni...mmg selalu diseru selalu mcari pertolongan Allah itu dlm berbagai cara dgn istiqomah tanpa sekelumit pon rase bosan apatah lagi berputus asa...
sebagai pelajar...pertolongan Allah itu, kita wajib letakkan kat tempat yg tertinggi..

TETAPI..
jgn sesekali kita...sebagai pelajar menyalahgunakan pertolongan tersebut..
misalnya..kita bakal ada exam besar tak lama lagi...dan seperti biasa..kita akan mlakukan pelbagai cara nak dptkan result yg cemerlang dan bermohon dipermudahkan segalanya...kita melakukan solat hajat..dan berpulun sungguh mlakukan sehari-harian..lagi2 bila dah hampir dgn tarikh...

pastu...
dgn izinNya result kita cemerlang....

then...dah habis dah exam...
kita pon berseronok...tak egat lgsung nak berterima kasih kpd ALLAH..
bahkan...solat hajat pon tak sekerap dahulu...
kita hanya melakukan benda asas semula...solat 5 waktu sehari semalam shj..~

dan bila nak mhadapi exam lagi sekali...
kita mgulangi solat hajat semula...

jadi...dr sudut penilaian kesungguhan...
kita sebenarnya tak pernah bergantung pertolongan Allah dlm setiap hal bila kita belajar...
kita cr Allah bila 'sesak'...tp tak pernah bg ruang utk kita mnikmati mase 'berduaan' dgnNya...
kita mesti konsisten dlm hal kita wat..terutama benda yg baik...

n..kita mesti mbetulkan niat kita dlm setiap hal kita lakukan...
semua niat itu mestilah ke jalan Allah...
mesti atas nama Dia...
baru semua benda jadi mudah..
Allah pon senang nak pmudahkan segala urusan kita...

bila belajar...
jgn pikir nak lepas exam....dpt grade cemerlang...tapi penghayatan kurang...
tu yg selalu wat kita rase tak pernah cukup...sebab tak redha...


so...sebelum aku tido ni...
aku harap catatan ni...membantu kita mbetulkan niat kita..
aku pon sedang mperbaiki dan sedang touch up apa yg kurang...
insylh...

p/s: maaf kalo penulisan aku kelibut or susah nak fhm..





4 comments:

  1. ada makna ni....
    bagus...
    takde la bersepah sangat ko tulis... tapi aku tulis cam hampeh...!!
    huhuhu

    ReplyDelete
  2. yeker...huhu...tp stil gak lemah dlm xplain situasi....mmg ada mkner pon...peringatan utk yg mbace...tmasuk aku...

    ReplyDelete
  3. aku prasan kat gmbr reunion sebelah ni, pasti x lain x bukan gmbr makan jerr.. lol... ni yang buatkan aku rase lapar x memasal ni...

    ReplyDelete
  4. hahhaa....mmg suka wat reunion mkn j pon...hhuhuhu

    ReplyDelete