Sunday, August 14, 2011

Menyambut merdeka dlm suasana pelajar lagi meriah~

assalamualaikum...

hai!!

hari ni 14hb Aug....bulan kemerdekaan selalunya start disambut dlm sekolah...
*teringat juga hari ini besday seseorg...sampai skrg aku kalo terpandang kalendar...mesti teringat*

kebanggaan aku!!!


herm...
suasana merdeka apabila mningkat dewasa ni..rasenya dah semakin hambar...
tidak seperti suasana mase zaman sekolah dahulu...
tiap2 tahun mesti wajib sambut dgn menyertai pelbagai kegiatan aktiviti kelab/persatuan mahupon under sekolah...

mengikut takwim sekolah dulu... *seingat aku*
suasana merdeka ni disambut sebulan secara rasmi start 14hb Aug-15hb Sept...

suasana ni dah mkin lama makin dilupai..
tapi aku masih ingat bagaimana meriahnya sambutan ni diraikan mase zaman sekolah rendah..
terutama mase tahun 3-6...
sebab kelas aku...ialah kelas yg mengepalai segala aktiviti kemerdekaan... (yeker)

antaranya:
-menang keceriaan kelas...
-pertandingan2 yg dilancarkan...(poster n koir kot)

paling best mase tahun 4... Cikgu Rohaida menjadi guru kelas...
macam2 xtvt keceriaan kelas beliau buat....
-kaler2 logo pastu tampal..
-wat poster
-wat mural kat luar dan dalam kelas...
-gantung-mengantung bendera..
dan segala bagai...

p/s: aku selalu komen kat mak aku... 'betul mak, dah macam tadika dah kelas tu....' (hahahhaha!!)

mase tuh...
habis duit beli krayon and kaler pensil pasal wat homework kaler2..
*aku bukannya berbakat dlm bab kaler2 ni*

asal balik uma...
bukan wat homework kira2 atau penulisan/ pemahaman..
tapi main kaler2...
penat betul....
pasal bersemangat nak decorate class kasi menang....

mase nih...
cik Amalina yg jadi bendahari...pueh pungut duit klas pasal nak wat dana beli decoration ni semua....
macam bendera....gam...kadbod..kertas warne... and apatah lagi.... (banyak!)

gang yg kaler2 lak...
aku-wan-akak (aku ingat pasal dorg mengaler same depan aku)
*tak egat sgt lah....saper lagi yg kene kaler2 ni...sori*

benefit drpd pengalaman mhias kelas utk 4 tahun...
memang melatih aku pakar dlm mengunakan gam secara bhemah dan pro...

sampai sekarang tabiat guna gam dgn cara yg betul dah sebati...
sebab dulu...bab2 gam nak mnampal segala bagai poster dan logo2...
cikgu Rohaida mesti panggil aku...nak tak nak... kene lah juga belajar dan memperbaiki cara2 guna gam dgn betul utk mengelakkan tgn asyik melekit dgn gam.... (hahhahahah)

p/s: mase ni, stok gam kat uma aku berbotol2...

kalo teringat suasana ni...
mesti aku tersenyum sejenak... (huhuhuh)

tapi memang usaha Cikgu Rohaida mase ni menjadi tauladan kat kelas lain lah...
guru darjah kelas lain dengarnya jeles dgn usaha kelas kitorg mhias dgn begitu tekun sekali...
pastu, start tahun berikutnya...semua berlumba2 nak menang tempat pertama dlm mhias kelas mase kemerdekaan..
dan kalo tak silap aku...kelas kitorg menang 2 tahun berturut2.. (betul ker?)

p/s: aku selallu lebelkan budak yg lahir 1992 sebagai perintis dlm sesuatu hal.. (tanggapan sendiri sahaja malas nak mhurai)

menang dlm pelbagai pertandingan myebabkan  duit kelas melimpah...
buat jamuan setahun sekali juga lah...
sampaikan Cikgu Rohaida dah berpindah kat Pahang/Selangor pon (seingat aku)..
duit itu masih berbaki.....(huhuhu)

dan sekarang...
dah lama gila zaman tu berlalu...
mase sekolah mnengah pon...
yg paling hapening sambutannya ialah... mase F4... (aku jadi tonggak penggerak projek sebagai SU)



tema aku tak ingat...
tapi berkaitan pameran kemerdekaan...dan kuiz kemerdekaan..
best memang best...sampai aku kne take leave pasal jatuh sakit dan demam...
*May Phing jadi saksi aku jatuh demam kat dewan sementara tu...and doktor lak kata aku over limit wat keje*
memang aku bercuti selepas hari pelancaran program dan serah segalanya kepada AJK projek...penat!



ni jer yg aku egat mase zaman sekolah menengah...

kini...
aku sambut depan TV jer...
and beli bendera tampal kat bilik or meja studi kat hostel...
*sampa roomate kata aku ni bjiwa patriotik!!*

tapi, tahun ni...
aku sambut dgn family..
tahun ni kami pasang bendera sama2...
dan melaungkan "saya anak Malaysia depan uma", lawak betul ayah aku ni...

kat sini aku share sikit mase xtvt pasang bendera kat uma yerk...










p/s:
terima kasih lah sgt sebab sudi 'bgaduh' dgn saya kat FB tadi pasal benda remeh...rindu gila....
mmg kamo nak kne seligi pasal ingat nak sapa saya sebulan sekali jer kan....hahahah!!
keep it up...saya akan berusaha cari 'alasan' juga!!! huhuhu
*akak kata aku gila senyum depan lappy 2 jam*

2 comments: