Sunday, July 1, 2012

'perang'

saya akan berusaha sampai keringat terakhir utk mak dan ayah... and of coz utk diri sendiri.
assalamualaikum...
hai kawan2... hai reader....

harap sesihat jer hendakNya... amin...
*aku tau korg hebat...*

ye kawan2... study kerana Allah Ta'ala dan tiada peratara antaraNya.. 

ni adalah post aku yg terakhir sebelum aku berangkat ke medan perang esok..
utk final Semester 2... InsyaAllah~ 

minta doa dari kalian..
minta dihalalkan apa yg terkurang atau terlebih..
minta dimaafkan apa yg salah... (termarah/terbenci/terguris hati dan seangkatan dengannya)

aku hambaNya yg khilaf...
setiap hari aku merenung masa2 'semalam'.. dan sometime ia buat aku menangis...

aku hambaNya..
tak pernah lari drp mempunyai impian besar sama ada utk jgka masa pendek atau pjg...
salah satu impian tersebut adalah utk pecah rekod stady aku...
aku selalu berharap aku dpt result yg cemerlang... tbaik dan gemilang...
seringkali berusaha mperbaiki mana yg lemah...

tapi,
sometime...
hati ini goyah juga...

ada jer sedikit kesusahan...
aku mengeluh... susahnya subjek ni.. susahnya nak wat ni... susahnya itu dan ini..

ini lumrah dlm diari belajar aku...

tapi..
pantang sekali dalam hidup aku...
memenangkan keluhan aku tanpa sebab musabab yg berbaloi..
aku akan 'brainwash' otak aku... keluarkan aura negatif dan belajar dgn tekun...

dan Alhamdulillah...
Allah sudi bantu usaha aku..
ada juga perubahan dlm subjek yg lemah...

dan sebenarnya...
daripada kayu pengukur kejayaan...
kita sebenarnya... dah 'menang' dan berjaya belajar sesuatu...
dah lulus dah!! sebab syarat belajar ialah berjuang sampai habis...

belajar ni sama macam jihad...
jihad krn Allah...

belajar ni...
tak semestinya dapat dekan setiap sem...

tp sbnrnya... belajar ni satu progres dlm mcari ilmu...
kalo kita mampu memahami subjek itu sampai kita faham sehabis2nya..
itu maksudnya kita belajar..

*ada juga org dekan kata dengan aku.. dia kata dia dah bosan belajar*

kawan2,
ilmu ni milik Allah... kita jgn sesekali jadi hamba EXAM..
bila susah jer cari dia... bila tak exam lupa DIA...

jgn didik diri & hati kita mcm ni..
nnt iman rosak...

baka kata UAI: 
"sesiapa yg menganggap segulung ijazah itu penentu masa depan... sesungguhnya imannya dah rosak... kerana, rezeki kita BUKAN pada segulung ijazah tetapi rezeki kita telah ditentukan lagi sejak roh kita ditiupkan kedalam badan kita semenjak kita berada dalam rahim pada usia 40 hari"
SubhanaAllah...

kawan2..
mari kita berubah drp yg biasa kepada luar biasa..
jadi lah Allah itu satu2nya tempat bergantung harap...

ilmu ini milik Allah...
dekat diri padaNYA selalu...
bukan kadang2...
bukan jarang2...
tapi selalu.....

tak luak pon ilmu Allah itu kalu kita minta kat DIA..
bahkan Allah lagi suka...

dgn syarat!!! 
amalkan amar makruf nahi mungkar...
ikut segala garisan/panduan adab mnuntut ilmu dengan cara Islam... InsyaAllah..

p/s: saya sedang belajar lagi... dan sedang mperbaiki mutu hubungan saya dengan DIA... Alhamdulillah.. nikmatNya hanya hati sahaja yg tahu menitipkannya... Alhamdulillah....

Surah Saba’

BismillahirRahmanirRahim 
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku hanyalah mengajar dan menasihati kamu dengan satu perkara sahaja, iaitu: hendaklah kamu bersungguh-sungguh berusaha mencari kebenaran kerana Allah semata-mata, sama ada dengan cara berdua (dengan orang lain), atau seorang diri; kemudian hendaklah kamu berfikir sematang-matangnya (untuk mengetahui salah benarnya ajaranKu)”. Sebenarnya tidak ada pada (Muhammad) yang menjadi sahabat kamu sebarang penyakit gila (sebagaimana yang dituduh); ia hanyalah seorang Rasul pemberi amaran kepada kamu, sebelum kamu ditimpa azab yang berat (di akhirat).[46]

berjaga 24jam tanpa henti... kalau Allah tak kasi ilmu itu lekat... tak guna juga... kita akan masuk dlm gol. yg rugi sia2...

Allah
ya Allah ya Tuhanku yg SATU...
berkatilah usahaku ini...
berilah kejayaan yg besar terhadap 'peperanganku' ini seperti mana KAU memberi kejayaan kpd org yg soleh yg terdahulu...
masukkan kami dlm gol. yg beruntung... dan bukan golongan yg KAU butakan mata hatinya....

angkatlah doa kecil kami ini...
agar kami merasai nikmat dan kurniaanMU dengan penuh rasa syukur..

AMIN...



mak, ayah..
adik nak masuk dewan peperiksaan ni...
doakan kelancaran adik menjawab peperiksaan...
moga dipermudahkan segalanya...
adik sayang mak dan ayah.... sangat!




nota penaja: 
sometime org tanya... kenapa aku terlalu anak ayah???
i have no answer for this question... termenung lah banyak mana pon...
aku rasa jawapannya hanya satu.... 

aku nak banggakan mereka dahulu sebelum aku memnuhi kehendak org lain...
jadi izinkan aku jadi 'anak ayah dan mak' sepuas-puasnya!!! ~adik


Allah...
tiada kudrat aku nak melawan ketentuanMu...
moga apa yg tertulis mengenaiku di Luh Mahfuz adalah yg baik2 aja...
saya akan berusaha jadi yg terbaik dan pencintaMu...~insyaAllah..

selamat berjuang kawan2..
ingat! berjuang kerana Allah... insyaAllah, Allah akan bantu kita bila kita sentiasa ingat dia...

*senyum bila ada kesusahan... jadilah wanita yg hebat kerana Allah...*



sekian..
Assalamualaikum...


p/s: terima kasih kerana blokkan FB aku!! ~aku tau ko baca ni...




4 comments:

  1. hebatttttt...!!
    insya allah..
    ada usaha segalanya mungkin... bukan segalanya pasti... tapi probabability tu tinggi...
    jadilah anak yang hebat

    ReplyDelete
  2. ngeh2...saya akan cuba sehabis baik..doakan perjuangan aku..

    ReplyDelete