Monday, July 30, 2012

Alam tak berdinDing~


Assalamualaikum,
kawan2 dan readers...

sihat?
harap Allah anugerahkan kesihatan yg hebat wat kalian.. ~insyaAllah.

ok,
kali ini aku.. nak crt skit pasal pengalaman alam tak berdinding aku...
yakni alam mimpi ketika tidur...

Mengalami gangguan tidur atau dalam istilah medik ialah parasomnia..
uh.. aku tak boleh katakan yg aku ada parasomnia apabila menulis pengalaman ini..
cuma aku ingin menulis sendiri jurnal mengenainya.. krn aku acapkali mempunyai gangguan tidur yg ekstrem dlm satu2 masa tertentu..

means here, not always... 

dah masuk 2 tahun pon zaman aku mengigau bercakap/menjerit/gelak dlm tidur tiada..

tp..
mlm tadi..
sekitar pukul 1pagi..

tetiba,
aku dijemput masuk kedalam alam tak berdinding ini sekali lagi slps sekian lama..

astagfirullah...~

dasyat betul mimpi aku..
sehinggakan aku terasa penat yg melampau...
bergelut utk keluar mimpi itu..
shggakan tanpa sedar... apa yg aku ckp dlm mimpi itu terkeluar dlm butir percakapan yg jelas...

*setelah memastikan dgn abangku sahur tadi*

perkataan yg keluar dr mulut aku mlm tadi ialah..

"astagfirullahuazim"
"bismillah" ~ yg ni dia kata aku duk repeat byk kali...
"allahuakbar" ~ ni pun aku repeat diikuti bismillah~

serta.. *paling tak boleh blah!!*
aku baca full surah al-Fatihah... (astagfirullah)

korg bayangkan... betapa myeramkan mimpi aku...
aku takleh crtkan butir mimpi itu.. sbb aku tak bbrp nak jelas apa yg aku mimpi..
tp yg pasti... ia SERAM!!

aku bergelut mcm nak mati supaya dpt sentak roh aku pulang pada jasad ini...

buktinya..
bgn jer tsentak dr tidur itu..

aku banjir dgn peluh dan tekak aku haus kering giler..
perit trasa keronkong ni... shggakan aku lalukan air masa nak basahkan tekak tu..
aku rasa..... "Ya Allah.. perit!"

dr artikel catatan blog lain...
simptom sleep disoder (parasomnia) ni... dipengaruhi oleh faktor usia (selalunya kanak2 dan remaja-dewasa jer), stress, hormon, dan otot/jiwa yg penat, atau demam... dan bbrp lagi sebab yg aku mls nak senaraipanjangkan~

dan..
antara habit yg dihadapi oleh parasomnia ni... ialah:

~bercakap/gelak/menangis = mengigau (kalo mnangis/gelak, sumpah aku lari)
~berjalan (sleep walking)
~melagakan gigi dan,
~kaki gelisah
~ada byk gila juga contoh2 lain........

herm...
apalah yg menyebabkan aku terganggu ekh...
nak kata permainan syaitan.. tp syaitan dibelunggu waktu Ramadhan...

nak kata ia permainan tidur...
amboi...! dahsyat nar mimpi duk 'hadir' jadi permainan aku.. X_X

astagfirullahuazim....

moga aku tak didatangi lagi mimpi yg maha dasyat lagi..~penat..

Allah SWT berfirman, “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah tidurmu di waktu malam dan siang hari dan usahamu mencari sebagian dari kurnia-Nya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang mendengarkan” (Ar-Rum 23).


boleh baca lebih kat links bawah ni~

rujukan:


ok..
sekian!

"Selamat Beribadat dlm Ramadhan-11"

No comments:

Post a Comment