Saturday, February 18, 2012

....i dont want be so bored~

salam...
kalian... aku masih lagi dlm mood cuti...
tapi aku merasakan ari ni aku bakal menjalani hariku tanpa wat pape...

seyes..dr tadi...
keje aku mbelek dan membaca ttg perkara genre 'i think u should know this'~

oyeah...
pada mulanya agak terhibur krn berjaya menmbah sesuatu yg aku tak tau ttg dunia maha luas ni di mana terdapat pelbagai ilmu yg kita tak tau...
dunia ni terdapat macam2 benda pelik....semua tuh Allah jadikan untuk kita supaya kita mmpu berpikir ttg kejadiannya...krn tiada apa yg terjadi di bumi ini berlaku tanpa izin nya...

dan tadi aku tbaca ttg perkara yg kita tak tahu di Afrika..dan amazing picture dr dua sumber iaitu.. (korg klik jer link tu)

~Fakta Menarik Tentang Afrika
~Amazing Nature
~Fakta Mengenai Tubuh Manusia

mmg hobi aku mcari trivia2 yg best..supaya aku sedar... setiap kejadian tuh ada alasannya tersendiri...
kenapa? bagaimana? mengapa?
soalan ni selalu berpusing kat kepala aku bila terbaca...sebab aku tau kejadian Allah itu sebaik2 kejadian... Dia sentiasa ada alasan mengapa Dia mencipta sesuatu perkara itu...

so back to our life...
kadang2... benda/peristiwa yg terjadi kat diri kita..kita selalunya tak dpt menterjemahkan maksudnya...
dan perkara ini dipanggil hikmah...
sebarang kejadian yg tak terduga...berlaku di luar 'kotak' kemampuan kita sebenarnya adalah hikmah Allah... dan takdir Allah itu adalah sebaik2 sifat..krn Dia yg mencipta kita... dan Dia lagi Arif ttg apa yg Dia lakukan...

subhanallah~
sila rujuk surah al-Baqarah ayat 286:
(yg bermaksud) Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang di usahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami, dan beri Penolong kami oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".

aku terlalu suka ayat ni...
sebab bila aku sedih..bila aku tak mampu wat apa2..
aku selalu ulang ayat ni...seakan ia pemanis kepada setiap kepayahan yg Dia suruh aku pikul...
kalu kita mampu revealkan hikmah setiap satu kejadian tuh...kita akn tersenyum tak sudah...

krn..
Allah sentiasa mengetahui setiap satu2 perkara ke atas kita.. -ayat ni motivasi aku yg pertama tiap kali aku terasa goyah....

erm..
terima kasih kak Imann..krn ajar saya ttg perkara ni...huhuh

ok..
wassalam..

agar pengongsian ni mmpu memperbaiki diri kita lebih baik~

4 comments:

  1. watper??? bukan leh aku tercongok depan ko pon~

    ReplyDelete
  2. hhahaha...
    xde la... jgn la duk uma lama2... hahaha
    anyway ayat tu memang pemujuk... hanya org yg tahu akan kasih sayang ALLAH kepada hambanya je tahu macam mana ALLAH itu maha pengasih...

    ReplyDelete
  3. hehehh...
    aku senanya tak sgka ayat yg aku salu repeat tu dr ayt al-quran...subhanaallah~

    ReplyDelete