Thursday, February 23, 2012

the little 'man' who trying to grow up...

**sigh

apabila sorg gadis itu mlepaskan lelah yg begitu berat dr rengkung pnafasannya...
dia bukan beralah untuk melangkah...
cuma dia terasa penat utk bergantung pada diri sendiri...

bukan kerana tiada kekuatan yg berbaki utk dirinya..
tapi dia terasa terlalu kuat utk mengangkat dagunya..
utk melihat apa jua kesakitan yg bakal dia rasa kelak....

dia bukan sedang cuba mcari alasan utk bhenti...
tapi dia tengah berfikir...
bagaimana dia hendak tempuhi rasa sakit itu dengan senyuman yg takzim...

**sigh..

ya...
kamo mgkin terdengar dia mengeluh...
tapi dia bukan sedang maksudkan dia mahukan seseorang utk dgr dia ucapkan..
"aku sudah kalah dengan diri aku"

dia...
ingin 'tersidai' di tepian hati kamo...
utk mengintai barang ketika perasaan gembira yg mampu mjadi pengubat lara hati dia....
utk meminjam barang ketika rasa lapang yg kamo miliki...
utk 'memeluki' rasa nyaman dan tenang yg kamo miliki...

**sigh...

kadang2 hati wanitanya...
terasa tertipu ttg apa dia rasa...
dia tidak kuat...tapi haram sekali baginya ingin beralah di situ...

dia...
dia tidak akan pernah mengeluh jika dia penat atau tidak mampu...
cuma kadang2 dia terasa...
dia perlu memberitahu sesorg yg dia tak mmpu berdiri dalam gelap itu keseorgan...

dalam hatinya ada satu lohong gelap yg mungkin mermerlukan 'tangan' yg memegang obor cahaya utk memimpinnya 'keluar' di hujung jalan...
dan apabila dia berjaya...

dia mungkin akan mengeluh lagi...

kerana...
dia menyesal dia mengambil bantuan org lain utk menerangi hidup sendiri...
dia terasa berbudi sgt...

**sigh..

keluhan itu memberat lagi di rengkung pernafasannya...
dan akan sentiasa..
kerana insan tersebut adalah ayah dan ibunya...

sampai mati...
jasanya takkan mampu di balas..

terima kasih mak n ayah...
salam takzim...
adik aka Ary Kasya..


hai....
assalamualaikum...
maaf terbuat ayat yg sgt yg mencuit hati seketika...

diri ini hanya sedang muhasabah diri seketika...
aku bukan dalam mood sedih k.. cuma terasa ingin menulis...

ok...
awal petang tadi... ada seorg sahabat PM aku..
dia salu bahasakan dirinya 'kak' dengan aku... meskipon sebaya..
p/s: bukan kembar aku lah...

aku pon terkejut...
kenapa tiba2 dia muncul tak semena2...
dan time dia muncul mesti dlm keadaan yg aku tak jgka dan tak undang pon...

tapi...
mgkin Allah memang seru aku utk baca apa yg dia taip tok aku...
dan menjadi 'tong sampah' tok perasaan yg tak enak kat hati dia...

so...
dengan rasa selesa...
dia membuang semua rasa sengal itu...
dan aku berdoa dia tenang2 dah...

"hei..kisah kamo tadi wat saya insaf seketika... mgkin sebab saya tergolong dalam org yg blh dianggap beruntung...sebab saya tidak perlu rasa sukar nak belajar dalam keadaan selesa... kamo wat saya bersyukur ttg apa yg saya ada pada hari ini... oleh itu, pjuangan kamo tentu lagi hebat bukan??"

haih...
entah lah..
aku bukan psikologi pon..
tapi aku tak tau kenapa mereka sudi cari aku bila time2 kritikal macam tu...
nak mnasihati org bukan pro sgt pon...sebab aku sendiri selalu cuba mnasihati diri sendiri supaya tak degil.... aku sendiri masih mengawal diri sendiri berdisiplin...

erm...mgkin ada hikmah...
mungkin Allah suruh aku berfikir dan sentiasa bersyukur apa yg aku miliki skrg...

insyaAllah, ya Allah...
terima kasih atas peringatan ini..

herm..
sebelum meninggal korg dengan penuh tanda tanya dan salah faham...

berkaitan dengan tajuk tu... "the little 'man' who  trying to grow up"... tapi kisah ceritakan adalah ttg gurl...macam tak logik lak kan..?

man...
aku selalu describekan org yg kuat dan ampuh ttg hati..
org yg sentiasa cekal dan rasional....
org yg memimpin...

so suku kata 'man' yg aku gunakan ni utk meminjamkan sifat luaran wanita itu...
hohoho...dia sorg yg kuat dan cekal,,,,
kawan aku ni tak pernah mengeluh kalo dia tak mampu..
tak pernah nangis dalam keramaian...
hatinya sukar ditelah... walaupun beribu hari diberikan...
aku sentiasa salah utk mnafsir...huhuh..

gudluck kawan...
agar baik2 aja perjalanan perjuangan kamo~

thanks for the personal message (PM) today~
keep smilling~





4 comments:

  1. aku igt yg kata2 kat tuh tuk aku... terasa kot... macam kena je... ko ciplak ke...
    anyway besssssssssssssstttt!!!

    ReplyDelete
  2. ahahha...aku ni kan pemuisi yg hebat kala zaman sekolah...dah lupa ker???
    aku pernah ada dua buku utk hasil coretan aku sendiri jer... dan masa mnulis nukilan tue...aku tbayang sumer gurl2 yg hebat berdiri kat keliling aku... bkn utk saper2 lah...utk diri sendiri...hahhahahah...dan peringatan utk sesiapa utk mengambil peringatan drp ayat tuh...hahhahahha....

    thanks...sebab kata best....wakkakak

    ReplyDelete
  3. elerhhhhhh... aku dah lama tak tulis ayat....
    ayat BAIK??? tuh asik kat depan aku je ni haaaa...

    ReplyDelete