Friday, February 17, 2012

Matrik's Life

hai kawan2....

herm...mgkin ada yg antara kalian tau yg aku ni lepasan pelajar matrik an??
yerp~ aku lepasan pelajar matrik Johor...budak Fizikal... 

p/s: klise, ramai yg boleh mbezakan lifestyle Budak Hayat n Budak Fizikal...pasal, budak Fizikal selalu digelar gila2...suka wat benda pelik2... huhuhuh....ni lah kenangan yg paling ketara jadi lepasan student matrik~ dan banyak lagi...

baru2 ni aku berkesempatan borak2 dgn budak lepas SPM...
yg baru nak lebar kepak... zaman2 macam aku dulukala... **teringat...

aku tanya...
"ni pas dpt result kalo dpt tawaran Matrik n Uni Dip...o asasi mana ko nak pilih??"
jawapan yg telah diduga... "erm...tak tau lagi lah....hheheheh"

hohohohooh....
ok fine... aku faham...sebab aku pon pernah bg jwpn mcm ni kat para senior2 aku yg bertauliah juga kala mereka tanya soalan yg sama...hehehhe...

dulu...
aku pon tak pernah yakin nak wat pilihan mana satu...
aku pun dpt program dip. kat UiTM Lendu gak... Pelancongan...
tapi entah...aku cam tak kenan lak dgn result tawaran tu... 

pengajaran adik2..**kalo ada yg baca lah.... hahhahah:
korg kalo nak wat pilihan...wat lah pilihan yg betul...pandang masa depan tuh jauh2...kalo dah nmpak...pilih lah...hehehhe... (aku tau ada gak yg certain try n error jer...pasal tak faham sistem pendidikan tu macam mane, tak per...aku fhm)

masa dulu lepas trima result SPM...
aku spt tak berjiwa sangat berbanding PMR...
aku tak tau napa....sebab mungkin aku dah jangka aku bakal pegang result aku yg tertulis tu macam mana...
dan result yg seumur hidup penghala tujuan hidup aku tuh tak lah secantik spt digambarkan...sekadar memegang subjek teras jer...yg lain...kalo korg tgk...korg leh tumpang gelak juga.... 
(perh...selamba badak jer nak gelakan result sendiri)

huhuhu...
apapun aku cakap...berbangga dgn diri sendiri dulu...bangga dgn kemampuan diri sendiri,,,bangga dgn keunikkan diri sendiri...jangan nak terasa hidup ni terlalu stress...
tidak..kehidupan ni manis...kalo kalian bahagia dlm melaku semua perkara yg korg suka sekarang~

ok, meskipon result pekse tu sekadar duniawi jer yg mana maksudnya bersifat sementara dan bukan bersifat qadim...
korg kene tabahkan diri jua hadapi cabaran hidup ni...
membesar dgn cara sendiri dgn meletakkan bayangan ibubapa sebagai inspirasi utk berjaya... (jgn letak 'benda' lain sebagai inspirasi tau.... sebab dlm dunia ni mereka lebih berharga berbanding org lain~ tak caya?? ermmm, renung dalam2 yer..amik masa sendiri)

tak usah mengeluh...sebab, majoriti org yg berjaya kat luar sana...semuanya merangkak...merasa sakit dan terasa payah dahulu dulu semata2 nak menggapai apa yg mereka selayaknya dapat hari ni..

jangan bangga diri tau...
kita ni belajar kat tempat org... kene sentiasa pegang nasihat org tua...krn mereka lebih arif ttg makna kehidupan...
kalo terdengar nasihat yang tak best kat tlinga tuh...tahan jer.... telan bulat2...kita ikut sehabis baik...
sebab mereka dah lama tau cara2 nak bernafas kat dunia ni dgn baik...

kalo tak boleh ikut sangat..
jgn didik hati kita tu berkeras... Allah tak suka...
seeloknya... jadikan nasihat2 tu pemagar kehidupan kita...moga suatu hari nnt bila kita nak terkeluar dari 'zon selesa'...kita sedar apa tujuan kita buat sesuatu perkara itu....

jaga setiap kata2 yg keluar dari bibir...
cuba berkawan dgn semua org...tapi pada masa yg sama..kekal jadi diri sendiri sepertimana sifat yg ada pada 'kopi'... 
korg tau, sifat kopi tu sentiasa hitam dan pahit serta mpunyai bau yg enak kan??
bila campur dgn air panas ia kekal hitam dan pahit serta bau yg sama kan???
kalo kita sejukkan dgn ais kekal hitam dan pahit serta bau yg sama kan??
macam tu la kalo kita berada kat tempat org...
kekalkan dgn identiti diri.... self esteem kene kuat bila bercampur dgn environment yg pelbagai ragam...
jgn cepat sgt melatah ttg tujuan hidup ni... kelak masa kita mempertaruhkan masa depan sendiri...

so...apa jua yg berlaku kelak...
kekal jer mara kehadapan...sebab Allah takkan pernah menduga kita dgn sesuatu diluar drpd kekuatan diri kita... Allah Maha Mengetahui setiap satu2 ciptaanNya... jgn pernah rasa Allah tak menemani setiap saat hidup kita bernafas di bumi ini... sebab, Allah tu sentiasa berada dimana kaki kita berdiri.. ~insyaAllah..

so adik2...
kpd sesiapa yg memilih kehidupan matrik selepas ni... teruskanlah...
ia mmg sakit... aku tak pernah nafikan betapa aku sakit dlm mhabiskan tempoh hari2 disana...
tapi.. matrik banyak mengajar kita apa yg bakal kita hadapi di alam universiti kelak...

p/s: alam asasi pon lebih kurg jer...

korg jangan sesekali takut nak melakar sendiri warna kehidupan korg...
biar kita didik diri kita rasa pahit kehidupan...
sebab.. yg pahit itu lah yg bakal jadi pemanis kita dlm menempuhi hari2 yg mendatang..

aku tak tipu pasal benda ni...
korg nak tau napa??

dulu aku amat takut aku tak mampu hadam apa yg aku blajar... dan aku percaya korg pon sama...
tapi hidup jer sekarang...tak mati pon... **bukan riak yer...sekadar hiperbola~

apa yg kita belajar sekarang..mmg berbeza apa yg bakal kita tempuhi di masa depan...
utk hidup...kita tak perlu berlambak2 buku manual... kalo ko nak hidup mcm org lain kat luar tuh..hidup lah...takder saper heran...
tapi nak hidup dan merasa apa makna bergelar siswa/siswi...
ia adalah satu perkara yg amat berbeza dgn org biasa...

hidup ni kena ada tujuan...
jangan pernah rase luntur dgn cita2 sendiri...
terus jer mara...gasak jer apa jua rase yg bakal mbuatkan kita sakit atau tidak...
sebab itu lah salah satu cara utk kita mjadi insan...dan bukan org biasa...

ok??
dah banyak sgt membaca an??
apa kata aku henti kat sini...


hehhehhe...
wassalam

p/s: dlm banyak2 ayat kat atas tu..kalo korg rase leh pakai..korg pakai..kalo tak....
anggap aja ni antara perkara picisan yg pernah korg baca...sebab aku bukanlah org yg layak menasihati hati korg...kkita ni sama jer...masih lagi bertatih nak merasa apa itu makna kehidupan...

so good luck..
agar kelak di masa hadapan giliran aku pulak dgr nasihat dan pendapat korg ttg makna kehiduapan ni...

daa..





6 comments:

  1. babeh, serious time dpt dip lu pelancongan? Same lorr.. tp tula, aku pun reject gak.

    ReplyDelete
  2. babe..betol lah...hahha.... tulah..main2 lagi wat pilihan upu...
    ***padan muka kat diri sendiri

    ReplyDelete
  3. aku dapat juga uitm,,.. tapi dah lupa mende.. huhuh
    yg aku igt aku dpt course undg2 syariah p aku tolak sbb title kolej U... hehehe

    ReplyDelete
  4. yke??? aku pon tak egat ko dpt u...hahhahah

    ReplyDelete