Sunday, June 19, 2011

'bayang-bayang' maksudnya dlm BM~

The  Shadow

cerita ni starring by alec baldwin...tak kenal n xfamiliar pon dia kat aku...wlpun muka dia seakan-akan pernah aku nmpk...hahhahah...

anyway....aku tgk cerita ni sbb aku rase HBO tak de cerita yg best lgsung utk mggu ni...so main bantai jerp ngadap slps bgn tidur sblm Asar td...

perkara yg aku nak share kat sini bukan lah mgenai jalan ceritanya...mahupun  perihal pelakonnya.... 
p/s: suka kot aku tgk rmbut alec baldwin yg kemas dan rapi...wahahhahah

tapi aku nak sentuh pasal Genghis Khan.. atau nama sebenar swktu beliau dilahirkan dikenali sebagai Temujin... mlalui pbacaan aku dr sumber goggle....beliau merupakan pemerintah yg kejam pada zaman pemerintahan beliau....suka mbunuh dan megamalkan sistem meritokrasi....

walaubagaimanapun.....beliau merupakan tokoh pada kerajaan China krn telah bjaya mnakluk hampir separuh tanah jajahan di asia pada zaman kekuasaan beliau.....tokoh kelahiran etnik Mongol ini telah mbesarkan empayar jajahannya ke Eropah dan seluruh Asia pada abad ke-13....
p/s: tanah melayu dijajah oleh Portugis pada sekitar abad ke-14~so aku rase Kerajaan Melaka masih ampuh lagi kot...nama Melaka tak disebut pon sbg tnh taklukan~

ni wajah Genghis Khan...
tak nmpk cam pbunuh pon...


nama Temujin tidak lagi dikenali slpas beliau mnaiki takhta krn namanya dganti dgn panggilan Genghis Khan pada tahun sekitar 1206 dgn mbentuk Negara Mongolia...
beliau mpunyai angkatan tentera yg kuat dan bdisplin....semua tenteranya kelahiran dr Mongolia~dikenali sbg tentera org gasar...

beliau mangkat akibat rebah di medan peperangan...atuk kepada Kublai Khan ni mangkat sekitar tahun1227...
sejak dinasti Song kalah dan digantikan dgn dinasti Yuan...China buat petama kalinya diperintahkan oleh kaum minoriti...
huhuhu ~dan lain-lain info korg leh klik kat nama beliau kat atas ekh...huhuhuh

berakhir sudah persoalan aku....
thanks goggle...

korg nak tau sejak bila aku mula mpunyai semangat ingin tahu pasal beliau...
sejak aku tgk crt 'Night at the Muzeum'....n salah satu novel yg aku bace..apatah tajuk eh...dah luper...

night at the museum...
p/s: aku suka gila kot kat ben stiller...huahuahuha....naturaly humor person to me...




No comments:

Post a Comment