Wednesday, May 11, 2011

apabila meja dibuka....cerita pun bmula....


hari ni, bsamaan 11 Mei 2011...
aku - dila - ama.... bcadang pergi ke sekolah....

hurm...pagi tadi aku hampir tlajak bangun....maklumlah....bila diberi cuti utk skip subuh...aku mmg slalu tlanjur tido sampai kul 10 pagi...! hahhah...~ops! kantoi sudah.....hahahha....~ tapi pagi td...bila aku tsedar aku terus sentap hanset bawah kusyen... aku tgk jam baru 8stgah.....syukur amatlah masih pagi...hurm....siap2....gitu gni...tggu 9stgh....aku pon chaw...g skolah dgn dila...~again, twins aku tak join....pelik2.... (sabar ja...) ~

sblm mnapak dr bstand ke skolah...aku bg 'taklimat' skit pasal suasana skola....supaya dorg tak culture shock mcm aku se mlawat skola tempoh hari...mklum arh...skolah da byk brubah...suasane da brubah....so...blabla... ~mrapu...

spjg mnapak kat skola....aku ngomel yg skrg ni cuace sgt panas...aku tak tahan!! mlm2 aku suffer pasal penat mlawan panas...uish...!! ni sume gara2 ribut aere yg btiup dr barat...yg mbawa angin panas...Malaysia skrg mcecah suhu 36 darjah celcius...dan mampu naik lagi...fuh2!!

da sampai kat skolah....lagi skali aku ngomel...bahan binaan yg digunakan oleh sekolah lgsung tak bsesuaian...trutama utk dewan baru....sume zink....kalo korg lihat...korg leh nampak ia zink biru semata....mmg panas lah kan...tentu sian kat penghuni blok D...pasal, bila tghari...bahang zink tu akan mrayap kat klas bhampiran....aku tau...sebab aku mrasainya....korg putarlah kipas brp byk pon...bahang itu ttp terase.....shggakan, aku dulu...terase penat dan letih sentiasa apabila tghari punya kls...murid tak leh fokus oooo....ktorg akan tlelap tiapkali rase panas itu tak mmpu ktorg lawan.......tmasuk aku lah kot......

kan bgs air-cond disediakan....hahahha....tapi...ntah bila zaman ekh....aku rase tempat yg ada air-cond kat skolah tu, ada 3 je....library,bilik guru, n bilik komputer...herm....

anyway, aku rase bsyukur amat...pasal aku tak mrasai bahang sekolah itu lagi....hhahahha....

slps slesai berurusan kat pejabat, amik slip pekse ama n dila....ktorg bgerak ke bilik guru....tapi,pjalanan ktorg thenti kat bilik Pn. Norhayati...(yeke nama cikgu tu ni???) ~konfius jap....ahahhahaha...maaf!!! anyway....kat bilik itu lah ktorg dpt byk story kat skolah skitar mase ktorg da retire jadi pelajar kat PSSS....pasal Jeeva...pasal Cikgu Shikin...dan pasal senario2 kat sekolah zaman skrg....

first, pasal Jeeva....
wah mamat nih...aku rase sedih amat dgr cerita dia....ksian kat dia...pasal dia pernah berada dalam keadaan stress sewaktu hold title 'pelajar sn fizik Form 6'...aku tau apa dia rase dr gaye crt Pn Norhayati...aku tau, betapa berat nak hold dan conquer subjek berat tuh...sebab aku pernah mrasainya ketika zaman aku berada dalam alam Matrik...psimpangan dan persoalan ttg cita2 dan harapan...mmg Jeeva kita bsedih...aku faham sgt rase tu...rase yg kalo kita pilih simpang ni...akan adakah pluang patah balik??? dan aku pasti jawapan dia adalah tidak....sebab aku pernah RASE...!! dan aku bharap....dia gembira sentiase...aku tau...kali ni dia berada dlm track yg betul....dan Cikgu2 PSSS yg hebat sedang memacu dia ke arah cita2 dia yg betul...

Jeeva... aku salu sokong ko....hahhahah...

2nd....
pasal pmindahan cikgu Shikin ke sekolah jiran aku...aku dah agak dari dulu lagi...yg sebabnya adalah sepertimana pn Norhayati td cerita....sebab pelajar2 yg tlebih ajar...pelajar2 yg menganggap duit adalah segalanya...pelajar yg menganggap rase hormat itu seharusnya dimiliki oleh org yg tinggi darjatnya...dan aku dah jangka semua ini sedari dulu lagi....semuanya bpunca masalah dalaman....sian cikgu Shikin...aku harap beliau tenang bbakti di SMKSMS...dan aku akan sentiasa mdoakan kesejahteraannya...~insyaallah...

kadang2 aku pelik...knp ekh generasi skrg sangat senang mmaparkan egonya dihadapan org yg lebih tua...knp rase hormat tu mesti ada apabila ada sign 'gold' or 'goal'....aish...honestly....aku banyak mpelajari ttg prinsip dan isu masyarakat dalam sekolah itu...aku tak pernah myesal aku dicampakkan dalam sekolah itu...krn aku byk blajar pasal harga diri...dan nilai bangsa aku sendiri dimata masyarakat lain...aku tau...dan tau amat....aku bsyukur sgt...5 tahun berada disitu aku mjadi anak melayu yg bjaya mpelajari 'sesuatu' disitu...mesej ayahku amat jelas sudah...knp takdir aku adalah belajar disitu....mmg pon....huhuhuh....

p/s: tak sume anak melayu tahan berada disitu tlalu lama.....tlalu hebat senarionya...hanya org ttentu saja tau...betapa kuat iman diperlukan kalo nak berada di situ....

lepak di bilik guru hampir sejam...bgosip dgn cikgu laily dan cikgu maziah...
tak penah lekang dek gelak kalo bcakap dgn cikgu laily... (sape yg pernah dgr aku gelak...mgkin tau bagaimane nak mbayangkan gelak besar aku yg mlampau...hahhaha).... mereka2 nih...tak penah lupe nak cakap mgenai pbezaan saiz badan aku dulu dan skrg...shgga aku rase geram sgt....dan mereka.... c. zaleha - uzt. mahyum - c.maziah - c.laily - adalah antara cikgu yg hebat pernah aku kenal krn mmpu lagi btahan dgn senario PSSS.... keep it up u all....BERTAHAN!!! ~hahahha...

setelah itu...tibelah time gurl...setelah gurl bkumpul dan mbuat 'bulatannya' sendiri..maka...cerita pon start....

banyak juga benda yg aku tau....dan adalah juga certain story tu kena 'tutup' sepenuhnya....

story itu...bkisar ttg status...azam....matlamat...cita2...r favs recent news...n gossip gurl!!!!

ama
target nak maintainkan anugerah dekannya...yg bagi pkiraan aku..tak mustahil dia boleh dapat lagi...sebab, bagus juga dia maintainkan lagi...nanti boleh mohon biasiswa....tak payah lagi bgelumang dgn hutang PTPTN....aku tau...bebannya banyak...
dia amat minat Ekonomi...dan bharap nak teruskan dalam bidang ni.....
erm....
dia juga ada cerita yg klsmate dia (gurl) ada sorg kenal Alif secara rapat...huhuhu... (aku kenal!!!)
n...aku dgr live pasal kes perogol ceroboh asrama...yg baru2 ni masuk paper katenya..ntah lah...tak pasan lak...huhuhuh...klakar lak....sebab aku prasan juga yg UiTM dia syik masuk paper jer lately ni... ~femes juga...
n aku beritahunya....budak KMJ (matrik aku lah!!) selalu cakap yg UiTM dia byk hot chick...dia pon cerita juga...hahhahaha...hebat!!
dan bbrp cerita lagi pasal dia...

sementara tggu habis makan...indah dtg join... ~baru habis skol drv

apabila inda dan dila bborak...aku dan ama tpakse dgr pasal dunia Korea...yg certain part..lgsung ktorg tak leh mcelah...aku juz dgr ja...

dila
apa aja pasal dia ni...??
tak byk sgt kot...aku byk buka story org lain dpn dia...huhuh... (secret)
status dia?? (secret)
aku ru tau, dia satu UiTM dgn Nabila ZZ...hahhaha....khabarnya, dy amik bisnes... ~tol tak dila??
target dia lepas ni....terus aja masuk degree...herm...insyaallah...

inda...
da byk kali jumpa dia...jd ceritanya begitu aja...
katanya, target lepas ni bgantung pada result....
tgh habiskan lesen..
dua mggu lagi bakal jd fasi masa mggu orientasi di KMM....
aku sentiase harapkan yg tbaik utknya...

No comments:

Post a Comment