Monday, May 30, 2011

pEsaWat cOncorde~supersonik

semalam,
aku-ahul-ayah-mak....(akak online)
menonton satu cerita english ni....
'STEALTH'

stealth


latar belakang masyarakatnya ialah tentera udara pesawat canggih...
korg tgk mmg korg kagum lah pasal teknologi yg dorg paparkan...
kapal sebesar2 alam...~dan aku mmg tak pernah miss pun mgagumi gadjet2 org barat ni~

tapi aku nak crita kat cni bukanlah pasal intisari cerita ni...
tapi aku nak mjawab persoalan ayah aku semlm.....

"pesawat apa yg paling pantas kat dunia"~great creation!!!!!!

aku jawab, concorde supersonic lah!

tapi ayah aku jawab..."yer betul...tapi pesawat ni dah takleh digunakan....telah diharamkan dlm ketenteraan pasal mbahayakan...."~uh....baru tau.....dan seterusnya punya penjelasan.....ayah aku ckp pasal sound wave dia yg kuat...frekuensi yg mlampau boleh meretakkan bangunan yg bhampirannya.....(aku masukkan istilah sains~renovate pkataan ayah gunakan)

kesimpulannya concorde ialah pesawat yg mbolehkan pcemaran bunyi blaku....~bagi pendapat aku

~kredit utk concorde ialah ia boleh mgelilingi dunia dgn bbrp minit...~yarp...pengetahuan yg aku da tau...

nama pesawat yg tercipta pd sekitar tahun1950-an ni diberi ialah concorde!....pesawat adalah hasil kerjasama pihak British(Inggeris) dan Perancis....dgn no sirinya Tu-144 dan diubahsuai oleh pihak Rusia utk tahun seterusnya....

kelajuan concorde dikatakan melebihi kepantasan bunyi....yg bmaksud....bila pesawat tu lalu bhampiran dgn korg..korg takkan perasan pun kelibatnya krn khadiran bunyi enjin dia tak seiring dgn pgerakkannya apabila dia terbang mrentasi atmosfera.....so tak payahlah tcari2 kat langit tu kalo tdengar concorde lalu krn ia telahpun terbang jauh berbatu2 kedepan....~herm.....






dan ayah....
mlalui pbacaan adik kat Wikipedia~korang pun leh bace, klik jer link kat perkataan 'concorde supersonic' kat atas tu....~ fakta yg mgatakan concorde tak lagi diterbangkan di atmosfera adalah krn proses operasi dan pyelengaraannya mpunyai kos yg tggi dan tak mmpu utk diselenggarakan oleh pihak Air Britis dan Air France....~agaklah..... 

dan ini aku kongsi juga gambar2 pasal pesawat2 yg tersenarai sebagai pesawat terpantas....~spesifikasinya inovasi ini korg leh bace kat link 'Pelbagai Rekod Pesawat Terpantas Di Dunia'....

BOEING NASA X-43

North American X-15 

Lockheed SR-71 BLACKBIRD 

Westland Lynx 800 G-LYNX

Schempp-Hirth Nimbus-4DM

F8F Bearcat Rare Bear

Pesawat ulang-alik

Tupolev Tu-134A


sekian....
trima kasih....
selamat mbace kat link2 yg aku tagged kat ats tu....huhuhuhuh










No comments:

Post a Comment