Thursday, May 5, 2011

kisah pasal kotak

kotak hitam...

sejak aku kenal apa itu kertas dan pensil. sejak aku tau mengeja, mnulis dan mengarang... aku tjebak dalam hobi mnulis.. tak kisah ttg apa, asalkan saja ia dinamakan mnulis... aku akan mbiarkan tangan aku yg mgetuai kepala aku... kadang2 aku sendiri tak sedar apa yg aku tulis dan apa yg aku karangi... sehingga hasil tulisan aku mane yg tbaik akan aku tempatkan di suatu tempat yg aku gelarkan Kotak Hitam

Kotak Hitam...
ia tletak di salah satu sudut katilku...telah lama aku tak mbukanya...krn jklau aku mbukanya aku pasti aku tenggelam dan tcampak dalam suatu zaman yg lampau...tlalu banyak cerita hidupku yg tsimpan disitu... sampai sekarang aku tak pasti berapa banyak buku dan berapa warna buku yg tletak didalamnya... aku dah jarang memegang kotak itu...tapi..aku biarkan ia sentiasa terisi dengan buku baru...

Kotak Hitam..
seharusnya aku tidak memanggilnya begini kerana tidak semua coretan didalamnya mgenai apa yang aku tidak suka...kalau nak cari ada aja lakaran gembira aku disitu.. kalau nak cari, aku pasti salah satu buku itu tertulis 'The Bez Moment i Ever Have'... tapi nama ini tberi disebabkan mak aku myebutkan ttgnya...aku tsentak apabila mak bcakap mgenainya... argh! mane ada mak yg tidak mgetahui habit anak2nya... dan aku yakin mak mgetahui habit aku adalah mnulis.... aku masih ingat. mak aku pernah mgelarkan aku 'ulat kertas' krn aku pantang jumpa kertas...ada aja yg aku akan buat dgn kertas... akal yg berbeza, ragam yg senyap tapi aneh....

Kotak Hitam...
ia mengandungi banyak nama...nama2 insan yg mgelilingi hariku dan sejarah hidupku... kerapkali nama yg terulang merupakan org yg mberi kesan kpd ingatan aku...tapi ada certain yg langsung aku padam daripada lampirannya...

Kotak Hitam...
kerjanya amat berat dalam hidup aku... aku pasti ia adalah pemanggil memori hidup aku dan peneman kala rindu aku mjengah hari2ku.... tapi kebelakangan ini.. tangan aku tak berani memegangnya...aku biar ia sepi disitu... dgn kejam aku tak mengizin ia mjalankan tugas peranannya thadap aku.............................mungkin, aku mahu hati aku kuat sendiri... sebab kali terakhir tugasannya, ia mbuatkan aku 'sakit'....

Kotak Hitam,
mak, ia bukan kisah dogengan yg harus ditulis balik... ia adalah kisah adik... meskipun ia 'senyap' disitu...tapi ia bukan novel tatapan mata org... adik sanggup mnulis kisah fantasi lain...tapi bukan itu...agak lawak apabila mak aku meminta aku mhantar karya novel di mane2 pnerbitan daripada cerita yg terisi dalam Kotak Hitam...argh! mane mgkin aku mmpu mgisahkan ia kembali...biar sahaja ia di 'tempat'nya mak... adik bukan tgolong dalam golongan penulis...belum lagi tahapnya utk mjadi pnulis...ia hanya satu kemungkinan yg mempunyai probabiliti yg sangat kecil utk tjadi...

argh!!

rase ingin menulis takkan pernah mati dalam habitku.. pernah sekali catatanku dibace oleh akak...alangkah perit muka ini mnahan rase malu... mahunya tidak, ia adalah sajak yg tcipta utk seseorg...apabila aku tbacenya kembali...aku tidak ingat bila kalanya tgn ini menulis...tapi..

argh!!

kadangkala, jari2 ini mudah sgt terikut dgn rase hati... mungkin....

wassalam...

No comments:

Post a Comment