Thursday, May 5, 2011

nama dan parut....



hhuhuhuhu
hahhahaha

nape gelak???

harry potter???

haish!! ni bkn bkaitan dgn mamat sihir ni lah....
ni bkaitan dgn aku...
bkaitan dgn nama pena aku dan parut di lengan kanan aku...
( kalo tgk betul2 ia bkn parut pun, ia lebih kpd kaler biru khijauan.... )

herm, aku nak citer pasal nama pena dulu... (sebab kalo takde nama org tak kenal, kan?)
nama pena yg aku nak sebutkan kat sini ialah ARY KASYA....

ARY KASYA....
ramai yg bertanyakan pada aku....
knp ARY?
knp KASYA??
apa related dgn nama aku....iaitu NURZIELA ARYANTI
betul ke aku ni fanatik sgt dgn novelis Ahadiat Akasyah tu?? shgga aku memilih nama KASYA....
haish..... sesungguhnya aku amt penat nak mjawab soalan2 begini...

jadi sblm aku teruskan huraian ttg nama ini...
izinkan aku tanya....
pernah tak korang persoalkan juga knp ada certain pekarya kdgkala nama dorg lagsung takde kaitan dgn nama sebenar dorg juga....
contoh senarai kat sini yg boleh aku berikan ialah yg memilih pena name yg takde kait langsung dgn nama sebenar ialah... HLOVATE, SRI KANDI, JK ROWLING, RERAMA, KAORU, Allahyarham LOLOQ dan ramai lagi.... yg malas aku nk senarai panjangkan lagi...
yer....bgs ar kalo pernah tpikir...huhuhuhuh
dan short info kat sini kalo korg nak tau....
penulis HARRY POTTER juga mguna name pena yg takde kait lgsung dgn name dia... dia gune name atuk eh ROWLING.... semata2 nak mlariskan buku... maka, JK ROWLING lebih dikenali... herm... (sori lupe name sebenar dia.... wahahhaha)... dan hidup dia.... lebih dikenali dgn JK ROWLING aja...huhuuhu (yer lah kot...)

berbalik kepada ARY KASYA...
biarkan aku rungkaikan kat sini knp aku pilih ARY KASYA...
dan apa rasionalnya aku mmilih name ini... hurm....

first...
ARY....
ARY standing utk ARYANTI.....
knp sound macam name llki...
herm.... aku tanya korg lagi sekali....
pernah tak korg keliru ttg gender utk certain name yg kat ats tuh???
HLOVATE tuh.... aku stalk profile dia kat website.. bace profile dia.... aku sendiri keliru apa gender dia... gaya penulisan dia... mcm gurl... tp... haish.... ~ stalk sendiri lah....~ aku sebenarnya lum abis lagi cari identiti dia...hahhahah.... nnt2 lah bile aku free..
lagipun...mase aku create name ni.... cerita HARRY POTTER amat popular...
tambah pulak, aku ni boleh dikatakan follower MAMAT SIHIR ni.... huahuahhua....
so, saje jer pilih ARY.... berbanding dgn nick name aku yg len...macam Yanti, Yan, Zie dan Yantosh Yakuza...

KASYA....
seperti aku gtau awal2 tadi...ramai yg kaitkan yg aku ni fanatik sgt dgn AHADIAT AKASYAH...
no lah...aku juz admire jer.... sebab bile aku bace buku dia... aku lepak jer... dan kagum gile apabila ayat dia mampu gamit aku bace seratus atau lima puluh page lagi tiapkali aku nak BREAK bace..dia mmg hebat sebab leh wat buku tebal gile macam kamus...wahahah....(argh melalut..)

KASYA dipilih adalah atas gabungan NAMA PARENT aku...
iaitu KASNAH dan YAACOB
begini lah aku create name KASYA....
dan beginilah... alasan utk pena name aku....

puas hati???
hahhaa...
kalo tak puas....meh jumpa aku...aku bg live explaination...

satu peristiwa yg aku tak boleh lupe pasal name ni....
ada seorg kawan aku tuh...gune name ni utk perkenalan formal...
dan ada yg panggil aku di public dgn name ni...padahal, aku tak pernah kenal pun org tuh...
selidik punya slidik....dia kenal aku dari profile maya aku... iaitu page FB aku...
tgelak aku.... sebab jarang sekali ada org temui page aku tuh jikalau aku tak bgtau...
dan shgga skrg kalo dia sebut nama aku....dia akan panggil name pena nih...
so, slps dia....aku da tak heran pon kalo ada yg kenal aku dgn name ni....herm....

p/s: aku lebih suka org yg lama kenal aku..... memanggil aku ADIK... ia lebih mesra utk aku...

cerita pasal name da selesai..
sekarang aku cerita pulak perkara kdua yg memenatkan aku...
iaitu parut biru di lengan kiri aku.... yg kelihatn macam mole...

soalan yg selalu dorg tanya mjurus kpd kisah parut ini ialah... selalunya topik ni tbuka kat kafe atau apabila aku ngajar org....

“kenapa tangan ko ada tanda biru ni...tanda lahir ekh??”
atau yg kedengaran killer skit...
“weh, ko cacah tgn ko ekh..??” ~ soalan macam minta kaki aku jer tiapkali aku dgr....

dan selalunya...jawapan aku yg pendek ialah....
“malas ar nak cte...pjg sgt sejarahnya...”~hahahhah
atau.... “bukan tanda lahirlah...”....
parut ni....telah myebabkan mjadi bahan cerita lepak....
dan dah lebih 10 org tanya...tuh pasal aku jemu nak cerita...
kdg2...kalo ada yanna kat sebelah...aku minta dia yg storykan.....
hukhuhuhk!!

gini ceritanya...
dulu masa kecik2...aku ni nakal amat...suka main benda yg org kategorikan 'JANGAN'....
lagi pulak...suka wat fiil sendiri...main sorg2...
dan pada suatu senja dulu.... aku ada suka sgt mhampiri org yg mbakar sampah... suka sgt jadi pjaga api yg tak btauliah...sampaikan mak aku pesan byk kali... “dik, jgn pergi rapat tau kat org yg bakar sampah tau..” kalo tiapkali aku kua bmain...herm...
dan spt aku kata tadi...
pada suatu petang tuh....aku gi main api stelah jiran aku blah....mase tuh api tuh da tak marak sgt dah...akupun pikir... “huh, da tak bahaya sangat ni”.... aku capai kayu yg panjang...then aku gi campakkan beberapa plastik yg ada kat sekitar...pastu aku gaul2kan...kasi api kena sekata kat plastik tuh...

herm budak kecik lah katakan...mane pernah pikir akibat dulu...tol tak??
jadi, tak cukup dgn plastik...aku nampak tayar getah yg lum lagi kene api, aku pun campak juga...
kat situ juga ada botol kaca yg da pecah... lantas aku terakal lagi nak panaskan pasir pulak atas botol yg tinggal separa tuh....aku cangkung dan menggengam pasir...aku tak pikir pe2...aku pun campak jerp....

hah!
time ni lah segala 'ramuan' tuh mcari tgn aku....
tap!!!
“mak sakit!!!”~ tapi aku tak nagis...aku leh diam jer... (pakar psikologi kata, aku der bace buku kanak2...kanak2 tu lain skit kalo tak nagis bile sakit... tapi aku tak rase pun 'lainnya' bile dewasa...)
kesan bkar tuh mula mgelembung selepas bbrp ari...btukar merah selepas sminggu...tapi bila dah lame.. ia btukar warne jadi biru sampailah sekarang...huhuhuh... cenggini lah ceritanya...

aku akn terase panasnya tgn aku...tiapkali aku tringat story ni....
pengajaran cerita ni...aku selalunya tak nagis kalo aku tau kesalahn tu bpunca drpd aku sendiri...tiapkali aku ada masalah...aku akan hadap dgn cara aku sendiri...dan gaya hidup ni...tbiasa sampai skrg...jarang juga yg rapat dgn aku nak tau atau kesan yang aku sebenarnya ada masalah...herm....

begitulah ceritanya.....

sekian...
wassalam...

p/s: at last, cerita Harry Potter yg final akan release pada 15JUL2011


No comments:

Post a Comment