Thursday, May 5, 2011

medan perang


hari2 terakhir di medan perang..

pelajar hidup dan kerjanya adalah belajar .....
(apabila kau dapat pengalamn...ia adalah sesi pembelajaran yg paling bmakne...)
dan aku, adalah salah seorang insan yg bgelar pelajar...

dalam hidup ini, peneman setia time aku belajar adalah doa, pensil, kalkulator, dan pemadam...serta gambar org tuaku...(ini kes apabila belajarsorg2)...apabila aku tenggelam dalam lautan nombor, aku mampu duduk berjam lamanya...apabila tensen, aku tutup buku dan mdengar melodi yg amat slow bagi mnenangkan kusut kepala aku... dan apabila, aku geram...apa sahaja yg aku hadap sebelum tido tbawa2 sampai alam mimpi...kadangkala dapat ilham..kadang2 aku terus lelap hgga ke subuh...
inilah peritnya, bgelar pelajar...tapi ia akan mjadi manis jkalau usaha itu tbayar dgn result yg bez...ini puncak kepuasan bagi pelajar...dan aku, sentiasa mgidamkan 'kepuasan' itu....entah bila Allah akn mkabulkan doaku...

lectures...tuto... assingment...
sekadar bonus utk para pelajar...bila kita follow apa yg tdapat dalam silibus itu aja lah kita dapat...tapi apabila kita sentiasa buka fikiran kita utk mnerima lebih drpd silibus itu....maka, mlimpah ruahlah ilmu yg bakal kita 'sedut' dan 'hirup'.... ini mmg betul kerana... aku suka mdengar apa sahaja ilmu yg boleh aku dapat... dan ia mbantu aku....

dulu, kat sekolah...aku adalah pelajar yg paling malas wat keja yg diberi oleh cikgu...aku hanya buat apabila ia ada 'sign wajib buat'! ~hahah... tapi, bila aku tcampak kat alam matrikulasi...mula2 terbawa juga tabiat lama... tapi, tak boleh hidup...maka aku pun blajar bdiri sendiri.... sakit dan azab!! hanya Allah sahaja yg tahu dan peneman aku... dan alhamdulillah...aku mampu bangun sendiri ats dorongan daripada banyak pihak... ~terima kasih kalian...

result...
aku tak pernah endah ttg resul pada zaman sekolah dahulu...sebab boleh dikatakan aku sentiasa dalam ranking yg selamat....tapi apabila masuk sahaja alam matrikulasi, segala berubah...aku mula kisah... dan tiapkali result kua...aku rase gerun nak lihat...sebab, aku khuatir amat apa yg aku dapat...aku tak kisah jika 'ia' hanya buat aku mnangisi seorangan...ttp utk mengetahui ayah dan mak aku serta adik beradik aku mnangis sama...aku tidak sanggup mengetahuinya.....aku lebih sanggup tdampar di alam lain daripada alam realiti... huh!! penangan matrikulasi amat kuat bagi aku...

peperiksaan...
lagi sekali aku jujur... dulu aku tak pernah endah apa yg akan blaku ketika peperiksaan bjalan...lantak lah aku mampu jawab atau tidak...yg penting aku buat dan jawab... tapi, biasanya setiapkali exam aku akan buat sehabis baik...perbezaan di matrikulasi, aku sentiasa mrasai yg aku sedang memikul batu yg berat ketika mjawab exam...aku amat risau jikalau aku banyak wat salah drpd yg betul... dan kecuaian adalah musuh aku yg tega!! mgkin exam di matrik resultnya tak boleh 'ditampal' seperti mana di alam sekolah dahulu mlainkan kalau korg tgolong dalam golongan yg ingin jadi 'repeaters'...dan selisih malaikat 44 aku minta dijauhkan daripada nasib aku... AMIN...

pepeangan keramat dalam alam matrikulasi telahpun aku bjaya lalui...mgkin performance aku taklah sebaik rakan2 pandaiku yg lain...tapi, aku amat bharap apa yg aku buat, apa yg aku hadap mase di medan perang terakhir itu...bbaloi utk aku memiliki result yg lebih baik daripada sem sebelumnya...ini sahaja aku harap...tak lebih dan tak kurang...

ya Allah, perkenankanlah segala doaku....terimalah usaha aku...dan tempatkanlah aku dalam golangan yg mdapat rahmatMu...amin...

sekian...

No comments:

Post a Comment