Thursday, May 5, 2011

kawan

pengaruh kawan...

pengaruh kawan adalah momentum yg kuat dalam dunia remaja.... remaja yg mpunyai psikologi dan rohani yg sihat pastinya adalah daripada pengaruh kawan yg sihat... dan sebaliknya akan juga blaku sekiranya remaja tsebut bsekongkol dgn remaja yg dangkal akalnya dan akidahnya...

pengaruh kawan sering dperdebat sehingga mjadi isu yg runcing dan mcabar utk diatasi dan diperbaiki oleh para pendidik...yang terdiri daripada guru dan ibubapa umpamanya....namun adakah ia diatasi oleh golongan remaja sendiri...? hurh.... entahlah....

ceh...tulis started macam karangan terbaik SPM....
hhahahha...poyoan....
rindu sai nak mnulis esei ikut format...tapi...isu ini lah yg aku nak kupas dan bfikir disini....iaitu isu pengaruh....

herm...kawan ada pelbagai rupa dan karekter yg seharusnya kita miliki... kita tak seharusnya memilih sgt utk bkawan dan bkomunikasi dgn sape dalam usia remaja kita... krn ia boleh mbantu dalam mbentuk personaliti dalaman diri kita...oleh itu kita seharusnya tak mnolak nak bkawan dgn remaja yg tak sekufu dgn kita...yg tak seiring dgn akal dan idealogi diri kita...krn karekter yg kuat dan personaliti yg mantap thasil drpd pengalaman hidup yg kita miliki... koleksi pengalaman amat penting utk mbuatkan kita mnilai apa yg tbaik utk diri kita...oleh itu, kita akn bijak mmilih sesuatu itu mgikut apa yg kita prioritikan dalam mjalani haluan hidup masing2...

hal isu mmilih kawan secara bijak haruslah mpunyai cara yg betul... mmg remaja seharusnya bijak mmilih kawan...krn perkara ini yg akan mjadi tonggak utama yg mlakar karekter dalaman kita... jkalau bkawan dgn remaja yg positif karekternya kita akan jadi remaja yg sentiasa positif dan bkarisma dan blainan pula jka kita memilih kwan yg karekternya negatif...kita akan jadi sebaliknya...herm...tepuk dada tanyalah iman...

hahahha.....lagi sekali timbul ayat yg penuh akedemik kat sini....
sebetulnya aku mmg gian nak mnulis karangan lah woi!!!

herm...
kawan....karekter kawan yg mampu aku kumpulkan dalam hidup aku sepanjang bgelar remaja tak lah byk mane...tapi aku telah byk mpelajari sesuatu utk mgenali potensi yg ada dlm diri aku...aku belajar byk isu dan perkara yg telah mwarnai hidup remaja aku... dan sehingga kini aku sering mmanjatkan rase syukur yg tidak thingga krn aku memiliki kawan yg baik2... meskipun ada segelintir antara mereka yg aku tak gemari...tapi ia hanya karekter luaran daripada diri mereka... kawan seperti golongan 'yg tak seiring' dgn aku ni telah myumbangkan nilai tabah, sabar, tekun, dan yakin dalam mperbaiki diri aku sendiri... kadangkala aku tak kekok nak kawan dgn org yg penipu krn aku pernah mengalaminya... tapi nak tipu aku setakat ni jarang dapat sebab kene reverse psikologi balik dgn aku.... hahahha.... (ni kelebihan org yg mbaca).... pengajaran nak kawan dgn penipu ni senang jer...dia corner cerita...kita buat jer cerita yg same macam dia... sebab lastly dia bengang... dorg ni sbnrnya tak suka kene tipu juga....tapi kalau da tabiat suka mnipu..korg pinggirkan ajer...krn lame2 kawn dgn mereka ni sumbang banyak dosa jerp...

stakat ni...
kawan aku suma baik2... anugerah dan khazanah tuhan paling bmakna dalam hidup aku...

herm...itu lah kawan...tanpa mereka macam katak bawah tempurung...hidup tak enjoy..nanti tak memasal dapat gelaran kera sumbang....tapi nak wat gane...org baik dah jarang sgt nak jumpa...jadi pengajarannya... kalau jumpa kawan yg baik tuh....yakinlah dia mmg tbaik buat diri kita...krn tak semua Allah anuagerahkan kepada kita tu tanpa musabab yg tak elok...kerana Allahh sentiasa tahu apa yg bsesuain utk kita...sebab Allah yg mcipta kita...

yakinlah pada kawan yg setia...krn ia sentiasa akan ada utk kita...
mgkin kita kadang2 tak nampak... tapi sebenarnya kawan yg setia selalu ada bhampiran dgn kita....
mmerhatikan hidup kita drp kejauhan...dan sebaik-baik kawan...adalah kawan yg mdoakan kesejahteraan dan segala kbaikan...bukannya kburukan..
kawan yg baik selalu mnangisi kesedihan kita....walaupun kadang2 ia tak tzahir...tapi sebenar tanpa pengetahuan kita...ia selalu mnangis krn kita...mgkin dia mahu pinjamkan kekuatan dan ktenangan dia utk kita...tu pasal dia selalu tabah sahaja apabila bhadapan situasi kita..
sentiasalah yakin kawan yg kita miliki adalah yg tbaik buat kita...

sebab bagi aku...
kawan adalah anugerah yg terindah dan tetamu yg istimewa buat kamar hati kita...

mungkin ini coretan yg merapu...
tapi ia adalah daripada hati aku sendiri...


sekian...
aku kawan kalian...
wassalam...

No comments:

Post a Comment